به گزارش صبح الوند،
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در این نشست هماندیشی با بیان اینکه مشکل ما نه در حوزه بینالمللی و ملی بلکه در همدان است، گفت: علاوه بر همت برای معرفی تاریخ و تمدن ایران زمین، ابتدا باید بهمنظور رفع این مشکل، راهحل یافت؛ بهعنوان مثال اقداماتی مانند راهآهن، تراموا، اتوبان و... در راستای توسعه گردشگری بودهاند.
حمیدرضا حاجیبابایی با تأکید بر اینکه باید ابتدا خود همدان را ببینیم و بعد ادعا کنیم دنیا آن را ببیند؛ عنوان کرد: با توجه به نامگذاری همدان بهعنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایرانزمین و آوردههایی که این برند، میتواند برای همدان داشته باشد و تلاشهایی که در این زمینه شده است، باید چشمهایمان را بشوییم و یک بار دیگر به خود و همدان نگاه کنیم.
حاجیبابایی با اشاره به جذب بودجه ۶۲۰ میلیاردی برای علوم پزشکی همدان، بیان کرد: در سالهای گذشته پروژههایی مانند موزه منطقهای غرب کشور و مخزن آن، موزه هنرهای معاصر، دو مجتمع فرهنگی و گردشگری از جمله اقدامات در راستای رونق گردشگری بودند.
وی با بیان اینکه 2 سال گذشته همدان در حوزه گردشگری سلامت جزو 8 استان نخست کشور بوده است، گفت: بیمارستان اکباتان و فاز نخست مرکز ملی سرطان غرب کشور از جمله ظرفیتهای شاخص این حوزه است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه ۲۰۰ میلیارد برای تکمیل و ۲۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان اکباتان جذب شده و در سال جاری با ۳۳۰ تختخواب به بهرهبرداری میرسد، گفت: باید کلنگ بیمارستان هزار تختخوابی گردشگری همدان را بزنیم؛ البته دو سال است دنبال پیدا کردن زمین برای این بیمارستان هستیم، در حالی که استانهای دیگر برای گرفتن مجوز سالها دوندگی میکنند.
حاجیبابایی ادامه داد: در سال ۸۶ دو بیمارستان اکباتان و امام(ره) در مجلس مصوب شد و اکباتان انجام شد؛ اما متأسفانه بیمارستان امام(ره) در طی سالها از ردیف بودجه حذف و دوباره مصوب شد و پس از راهاندازی این بیمارستان تحت عنوان بیمارستان گردشگری باید خانوادهها از خارج از کشور برای درمان و گردشگری به آن مراجعه کنند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه کارهای زیرساختی مهم و تأثیرگذاری در حوزه گردشگری در همدان انجام گرفته است، گفت: همدان نیاز به کمک و کار کارشناسی دارد و باید برای آن کار کنیم، با رونق گردشگری پزشکی و افتتاح بیمارستان مذکور اشتغال به وجود میآید.
حاجیبابایی با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیارد برای بازار همدان و ۲۰ میلیارد نیز برای دو مجتمع فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شده است، گفت: ۱۱ هتل همدان را باید به ۵۰ هتل برسانیم؛ از اینرو همدان را باید در حد همدان بزرگ کنیم و این شهر قابلیت دارد در تمامی زمینهها قطب شود.
وی با تأکید بر اینکه مردم نیاز به انرژی و کار دارند و با راه اندازی موزه منطقهای غرب و دیگر پروژههای نیمهتمام شهر برای چندین نفر اشتغال ایجاد میشود، افزود: متأسفانه هر اقدامی انجام دادیم، فرودگاه همدان را راه بیندازیم، نشد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه همگی باید در مسیر وحدت حرکت کنیم، گفت: گاهی یک حرف اختلاف انگیز شهر را ماهها عقب میاندازد بنابراین باید مثبت و کنار هم باشیم.
* قراباغی: ضرورت معرفی هویت همدان در جهان
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز با اشاره به اهمیت جایگاه گردشگری و سرمایهگذاری در توسعه و پیشرفته شهر، گفت: همدان نامی به بلندای تاریخ و تمدن ایران زمین دارد و ما باید هویت این شهر را نه تنها در کشور بلکه به جهانیان معرفی کنیم.
حسین قراباغی با اشاره به ظرفیتهای گردشگری استان در حوزه تاریخی و میراث فرهنگی، اظهار کرد: استفاده از این ظرفیتها برای معرفی همدان امری ضروری است.
به گفته قراباغی؛ در راستای توسعه و اعتلای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین تمامی اعضای شورای شهر همدان در دوره پنجم در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری تلاش کرده و همت گماردند؛ اما به دلایلی در برخی از مباحث موفق نشدیم، چراکه موانعی بر سر راه بود و باید رفع شود.
وی با انتقاد از اینکه نتوانستیم هویت همدان را به نسل آینده و جهانیان انتقال دهیم، یادآور شد: تکتک همه ما مسئولان و شهروندان وظیفه داریم در کنار هم برای اعتلای شهر و استان گام برداریم.
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به تشکیل کمیتههای مختلف تخصصی در مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان، افزود: کمیته گردشگری یکی از فعالترین کمیتههای مرکز مطالعات بود که در حوزه گردشگری به صورت تخصصی وارد شد و برنامههای مختلفی را مورد مطالعه و پیگیری قرار داد.
قراباغی با بیان اینکه در دوره پنجم شورای شهر همدان در خصوص مکانهای گردشگری اقدامات بزرگ صورت گرفته است، گفت: احداث پارک ۲۳۰ هکتاری سد اکباتان و ۱۰۳ هکتاری ولایت از جمله اقداماتی بود که انجام شد و در حال حاضر بستر برای حضور سرمایهگذار در این پارک های فرامنطقهای فراهم شده است.
وی ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد اورژانسهای گردشگری در ورودیهای شهر، یادآور شد: در حال حاضر در ورودی از قسمت جاده کرمانشاه آژانس گردشگری ایجاد شده و در جاده تهران و ملایر نیز در دست اقدام است.
قراباغی همچنین به انعقاد تفاهم نامههای مختلف خواهرخواندگی بین شهرهای کشور با شهر همدان، گفت: عقد قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای تبریز و اصفهان در دست اقدام است و بهزودی تفاهمنامه خواهرخواندگی همدان با شهر بخارای کشور ازبکستان نیز منعقد میشود.
رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایهگذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه ایجاد مقصد جدید گردشگری از دغدغههای ماست، افزود: در سال گذشته تفاهمنامه گردشگری غرب کشور با عنوان تاریخ و تمدن با مرکزیت همدان منعقد شد.
قراباغی همچنین در خصوص برندسازی همدان یادآور شد: متاسفانه تاکنون نتوانستهایم در حوزه برند گردشگری اتفاقی را رقم بزنیم و این نقطه مغفول مانده شهر همدان است.
وی یادآور شد: باید دغدغه معرفی همدان به سایر شهرها و کشورها را داشته باشیم.
* مالمیر: گردشگری را کالای لوکس میدانیم/ پرونده ثبت جهانی «هگمتانه» در آستانه ارسال به یونسکو
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه این جلسه گفت: متأسفانه هنوز گردشگری را کالای لوکس فرض میکنیم؛ در حالیکه به گردشگری باید به عنوان یک کالای ضروری نگاه کنیم و به همین دلیل نخستین مصوبه که در دوران کرونا برای آن در نظر میگیریم، تعطیلی است.
علی مالمیر با تأکید بر اینکه فعالیت فعالان گردشگری نشان میدهد کارهای زیادی در این حوزه انجام شده، اما شأن و جایگاه استان همدان بالاتر از آن است؛ اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» تکمیل و در وزارت میراث فرهنگی در حال ویرایش نهایی است و پس از این مرحله، ترجمه و به یونسکو ارسال میشود.
به گفته وی؛ همدان در زمینه گردشگری ظرفیتهای بسیار زیادی دارد و راههای نرفته فراوان پیش رو داریم؛ از اینرو هنوز جا برای کارهای انجام نشده در این صنعت و توسعه آن، وجود دارد.
مالمیر با اشاره به اینکه بیماری کرونا یک مشکل است و روزی تمام خواهد شد، افزود: در مدت شیوع این بیماری آسیبهای جدی بر پیکره گردشگری وارد شد که بخشی از آن جبران ناپذیر است و بخشی سالها طول میکشد تا به دوران قبل از کرونا برگردد.
وی با اشاره به اینکه در این مدت از تمام ظرفیتهای موجود در استان استفاده شد و ظرفیت مغفولی باقی نماند، اظهار کرد: باید به حوزه گردشگری مشابه بخشهای دیگر کمک شود تا تعداد صنایع مرتبطی که از این حوزه خارج میشوند کمتر باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: در حوزه بودجه، سهم گردشگری باید ۳۰ درصد باشد؛ اما متأسفانه این اتفاق نمیافتد و با سهم فعلی گردشگری از بودجه کشور حفاظت از میراث فرهنگی با مشکل مواجه میشود.
مالمیر بیان کرد: توزیع سفر و جایگاهی که همدان در غرب کشور دارد مغفول مانده و در این منطقه محور گردشگری وجود ندارد اما خوشبختانه پس از برگزاری رویدادهای بینالمللی در همدان به این قضیه توجه شد.
وی با بیان اینکه آثار ثبت جهانی باید متناسب توزیع شود، گفت: برای تقویت گردشگری خارجی به ثبت جهانی نیاز داریم، همچنین اگر امکان گردشگری انفرادی عتبات عالیات در همدان فراهم شود به ماندگاری گردشگر کمک میکند.
مالمیر همچنین اظهار کرد: پیش از شیوع کرونا مشکلاتی مانند بهرهمند نبودن تأسیسات گردشگری، عدم همافزایی بخشهای مختلف گردشگری، عدم تربیت نیروهای انسانی در دانشگاه مادر استان و نبود ماندگاری مسافر در همدان وجود داشت.
* ملکی: منتظریم کرونا برود تا برای گردشگری کاری بکنیم
رئیس کمیته گردشگری مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان هم گفت: متأسفانه در دوران همهگیری کرونا هیچ کاری در حوزه گردشگری نکردیم و منتظریم کرونا برود تا برای گردشگری کاری بکنیم.
مسعود ملکی بیان کرد: مقصد گردشگری در حوزه گردشگری بسیار مهم است و تمام دنیا تلاش میکنند شهر خود را به عنوان مقصد گردشگری معرفی کنند.
وی ادامه داد: همدان از زمان تشکیل دولت ماد یعنی حدود ۲۷۰۰ سال پیش به عنوان مقصد گردشگری شناخته شده است و این یک حسن به شمار میآید و نشان میدهد شهر ظرفیتها و ویژگیهای خوبی در این زمینه دارد.
به گفته ملکی؛ در دنیا توسعه گردشگری شتاب زیادی گرفته است؛ اما ما در این حوزه خوب عمل نکردیم و مشاهده میکنیم کشورهایی با سابقه تمدنی کم که حرفی برای گفتن ندارند، اقدامات خوبی در این حوزه انجام دادهاند.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا برخی از مدیران و مسئولان پیشنهاد تعطیلی گردشگری را دادند، گفت: با اینکه همگی بیماری کرونا را میشناسیم و به آن باور داریم اما نباید خودزنی میکردیم و با تعطیلیها، گردشگری در روزهای کرونا را از دست دادیم در صورتی که میتوانستیم کارهای مانند تکمیل سختافزار گردشگری، به روز کردن آرشیو صدا و سیما و فعال کردن سایتها را انجام دهیم.
ملکی با تأکید بر اینکه در دوران همهگیری کرونا هیچ کاری در حوزه گردشگری نکردیم و منتظریم کرونا تمام شود، عنوان کرد: در اخبار اعلام شده 7 هزار میلیارد تومان بودجه خارج از مصوبه برای حوزه گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده است که در این راستا، خواستاریم سهم همدان از این بودجه مشخص شود.
* ضیاییمهر: رونق صنعت گردشگری همدان؛ مطالبه شهروندان و فعالان گردشگری
رئیس انجمن گردشگران همدان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از اعضای شورای دور پنجم شهر همدان در حمایت و ورود در حوزه صنعت گردشگری و سرمایهگذاری، اظهار کرد: رونق صنعت گردشگری همدان یکی از مطالبات شهروندان و فعالان این حوزه است که انتظار میرود در دوران پساکرونا خدمات دهی مناسبی به گردشگران داشته باشیم.
مهرداد ضیاییمهر بر بهکارگیری مدیران بومی برای اطلاع استان و شهر همدان تأکید کرد و یادآور شد: مردم همدان از حضور مدیران غیربومی خسته شدهاند؛ زیرا مدیری که در نقاط مختلف شهر و استان آشنایی نداشته باشد چگونه میتواند در امر خدمت رسانی به این شهر کمک کند.
وی اظهار کرد: یکی از دغدغههای مهم فعالان حوزه گردشگری، انتخاب وزیر متخصص در این حوزه است که انتظار میرود دولت سیزدهم در این زمینه وزیر گردشگری متخصص انتخاب کند.
وی یکی دیگر از مطالبات فعالان عرصه گردشگری را تزریق واکسن کرونا دانست و یادآور شد: با توجه به حساس بودن فعالیت در این حوزه لازم است واکسیناسیون فعالان گردشگری در اولویت قرار گیرد.
دیدگاه شما