اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. مهر 1396 - 7:28   |   کد مطلب: 26803
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر ابزاری برای امام حسین (ع) جهت رسیدن به هدف اصلی بوده است گفت:امر به معروف و نهی از منکر از هدف های پایینی امام است تا وی بتواند مردم را به ان عقلانیت برساند زیرا اگر جامعه به عقلانیت برسد, حاکمیت و مردم عدالت و علم محور خواهند شد.

به گزارش صبح الوند، حجت الاسلام حبیب الله شعبانی در گفتگو با صبح الوند, با بیان اینکه جهت شناخت اهداف امام حسین(ع) از قیام لازم است سخنان حضرت در طول مدت  امامتشان بررسی شود افزود:  هدفهای حضرت را فقط   در آن ده رو عاشورا و محرم نمیشود فهمید  و باید سخنان مجموعه دوران امامت حضرت را بررسی کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام حسین(ع)  در طول مدت ده سالی که  امامت کردند حتی  در دوران معاویه هم قیام نکردند، در این مدت  نامه ای به معاویه نوشته و آن را  تهدید به  امر به معروف ونهی از منکر کرده اما  عملا وارد میدان جهاد  نشده است.

 

*اباعبدالله (ع) اصلاح جامعه را در اصلاح حاکمیت میداند

وی اظهار کرد: وقتی صحبت های مختلف  حضرت را در  دوران  امامتشان مشاهده می کنید متوجه خواهید شد  که اباعبدالله (ع)  شدیدا یک نگرش حاکمیتی و سیاسی دارد یعنی  حضرت اصلاح جامعه را در اصلاح حاکمیت میداند .

 

حجت الاسلام شعبانی افزود: امام حسین(ع) نقطه اصلی  اصلاح جامعه را عرصه سیاست مداران و حاکمان جامعه میدانست و در  عرفه وقتی خطبه اش را خواند فرمود که حاکمیت  باید اصلاح شود و یا در مورد خود معاویه و  جریان خلافت صحبت هایی را دارد.

 

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر را ابزاری جهت پیشبرد اهدافشان میدانستند گفت: اینکه در ذهنیت مردم هدف از قیام امام حسین (ع) امر به معر وف و نهی از منکر است صحیح نمی باشد و  امر به معروف و نهی از منکر یک  مقدمه و ابزار است برای اینکه به هدف اصلی در جامعه برسیم .

 

*هدف اصلی امام از قیام عقلانیت جامعه است
این استاد حوزه و دانشگاه به بیان اهداف اصلی امام حسین(ع) از قیام پرداخت و گفت: هدف اول عالم بودن و  عقلانیت جامعه است که امام باقر(ع) هم در زیارت اباعبدالله  فرموده امام حسین جان خود را که داد تا مردم را از جهل نجات دهد یعنی میخواهد مردم را به عقلانیت  برساند.

 

وی تاکید کرد: رساندن مردم به عقلانیت هدف اصلی امام حسین(ع) است و امر به معروف مقدمه است.

 

*با رساندن جامعه به عقلانیت همه عدالت محور خواهند شد
حجت الاسلام شعبانی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر از هد ف های پایینی حضرت است تا حضرت بتواند مردم را به ان عقلانیت  برساند زیرا اگر جامعه به عقلانیت رسد, حاکمیت و مردم عدالت و علم محور  میشوند .

 

وی تصریح کرد: هدف غایی امام حسین(ع) این است که مدیریت جامعه مبتنی بر قوانین خدا باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان نقش جوانان در قیام عاشورا پرداخت و گفت: درمورد جوانها ما اگر یک مقداری تاریخ کربلا را بررسی کنیم میبینیم که یک جوان داریم به اسم حضرت علی اکبر (ع) و در جریان عاشورا وقتی میخواهند به سمت کربلا بیایند هنگامی که حضرت فرمودند که  این کاروان دارد به طرف  مرگ حرکت میکند طبیعتا یک جوان میگوید اگر اینگونه هست  برگردید اما این جوان که در مکتب امام معصوم رشد  کرده و فکر و منطقش با انبیا و اولیای خدا است می فرمایند خوب ما که داریم به طرف مرگ حرکت میکنیم.

 

وی ادامه داد: حضرت علی اکبر(ع) در جریان کربلا نگفت برگردید، ایشان گفتند ایا ما بر حق هستیم یا نیستیم حضرت فرمودند چرا برحق هستیم و ایشان فرمودند ما دیگر از مرگ نمی ترسیم.

 

* جوانی که در مکتب امام حسین(ع) رشد کند منطقش نزدیک به انبیا میشود

حجت الاسلام شعبانی افزود: جوانی که در مکتب امام حسین(ع) رشد کند  فکرش و تربیتش نزدیک به انبیا  میشود .

 

وی با بیان اینکه نمونه هایی دیگر از حق گرایی جوانان در قران وجود دارد : این منطق در قران اورده شده است و جایی که حضرت ابراهیم (ع) میخواسته سر حضرت اسماعیل را ببرد این جوان  که در مکتب انسان کامل رشد میکند منطقش خلیلی  متفاوت با منطق کسی است  که در مکتب دیگران رشد میکند و برای این  جوان حق گرایی ، عقلانیت و عدالت مهم است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: برای جوانانی که در مکتب ائمه بزرگ شوند  مبارزه با ظلم و فساد مهم است ولو اینکه میداند کشته خواهد شد همانگونه که به حضرت قاسم (ع) وقتی که گفتند میخواهی به شهادت برسی فرمودند این  احلی من العسل است.

 

وی بر لزوم شناخت معرفتی جوانان از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و افزود: باید اباعبدالله(ع) برا جوانهای امروز جا بیفتد و نباید  فقط  گریه کردن، لباس مشکی  و همین ظواهری باشد که به ان مبتلا شده ایم.

 

حجت الاسلام شعبانی تاکید کرد: وقتی جوانی از اندیشه امام حسین(ع) آگاهی داشته باشد  و هم فکر وی باشد، طبیعتا عدالت محور میشود و به عقلانیت و علم میرسد.

 

*مداحان به قسمت های معارفی دین توجه کنند
وی در پایان با انتقاد از بعضی از سخنوران و مداحان امام حسین(ع) گفت:  امروز لازم است  سخنوران و مداحان همگی بیشتر  به معارف بپردازند و لازمه این امر این است که علاوه براین روضه خوانی هایی که فقط عواطفی و احساساتی است  به قسمت های  معارفی دین هم اشاره کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان