به گزارش صبح الوند، با توجه به توسعه شهرنشینی و دور شدن فاصله مکان زندگی تا مکان تحصیل وجود سرویس مدرسه برای هر دانشآموزی امری ضروری است ازاینرو سازمان تاکسیرانی همدان زمینهای را جهت فعالیت و معرفی رانندگان سرویسها به خانوادهها فراهم کرده است.
به همین منظور جهت جویا شدن وضعیت سرویسدهی مدارس مصاحبهای با تعدادی از رانندگان سرویس مدارس صورت گرفت.
یکی از رانندگان سرویس مدارس همدان به بیان قوانین دست و پاگیری که امسال برای ثبتنام در سامانه سرویس مدارس اضافهشده است پرداخت و افزود: اطلاعات بسیار زیادی را جهت ثبت در سامانه از ما میخواهند که فقط وقتگیر هست و اصلاً لزومی ندارد از طرفی هم امسال فقط به افرادی که گواهینامه B2 داشتند سرویس تعلق گرفت.
وی افزود: من یک زن هستم و شدیداً نیاز به این درآمد دارم و برای گرفتن این گواهینامه کلی هزینه کردم از طرفی هم چه معنایی دارد که هرسال سوءپیشینه و عدم اعتیاد را بدهیم و هزینه فراوانی هم صرف این امور کنیم.
چرا برای حمایت از راننده سرویس قوانین نیست
این راننده سرویس با درخواست ایجاد قانونی جهت حمایت از رانندگان سرویس مدارس اظهار کرد: به ما میگویند این قوانین برای سلامت دانشآموز است اما چرا راننده را حمایت و تحت پوشش قرار نمیدهند که پشتوانه قوی داشته باشیم زیرا سرمایه ماشین ،انرژی وقت و هزینه ماشین از ما است.
وی بابیان اینکه تاکسیرانی هیچگونه تضمینی برای ما ندارد اظهار کرد: تاکسیرانی فقط پول از ما میگیرد و دانشآموز را به ما میدهد بعد از یک ماه بنا به دلایلی دانشآموز دیگر سرویس نمیخواهد و در آن موقع دیگر پیدا کردن سرنشین برای ما سخت خواهد بود.
این راننده سرویس با انتقاد از وضعیت تعرفهها اظهار کرد: اگر تعرفهها به شکل کیلومتری است پس چرا این تعرفه فقط برای سرویس مدارس است و رانندههای تاکسی در سطح شهر برای یک مسافت کوتاه میتوانند مبلغ زیادی دریافت کنند.
وی بیان کرد: دانش آموزان مدرسهای که من پارسال کار میکردم آخر سال پول من را ندادند و مدارس وقتی میبیند تاکسیرانی هیچ کاری انجام نمیدهد برای چه برای خودش دردسر ایجاد کند.
قوانین سرویس مدارس جهت حفظ جان دانش آموز است
جهت مطلع شدن جزییات بیشتر و صحت موضوع مصاحبهای با مسئول روابط عمومی تاکسیرانی شهرداری همدان، علی بیاتی صورت پذیرفت
مسئول روابط عمومی تاکسیرانی شهرداری همدان با اشاره به راهاندازی سامانه ثبتنام رانندگان سرویس مدارس اظهار کرد: امسال ثبتنام در این سامانه با نظارت چندین سازمان ازجمله راهنمایی و رانندگی، اتحادیه کشوری، سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش صورت گرفت و افرادی که فاقد شرایط بودند و در سامانه ثبتنام کرده بودند را خود سامانه رد کرده بود.
وی با اشاره به اینکه ما از سالهای قبل به رانندگان این تذکر را داده بودیم که گواهینامه B2 باید داشته باشند اظهار کرد: رانندگان با گواهینامه B1 فقط مجاز به رانندگی با ماشینهای شخصی بودند ولی چون میآمدند در بحث حملونقل عمومی و جان سرنشین مهم بود بیمه باید بیمه مسافر میشد و گواهینامه حتماً باید B2 میشد.
مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان تأکید کرد: در بحث سرویس مدارس ما باجان دانشآموز طرف هستیم که بهراحتی نمیشود از آن گذشت به همین دلیل رانندهای که گواهینامه حرفهای داشته باشد قبول کردیم.
وی اظهار کرد: جهت کاهش هزینههای ثبتنام ، امر ثبت نام را بین چند شرکت مسافربری تقسیم کردیم.
بیاتی عنوان کرد: در بحث سرویس مدارس سلامتی راننده خیلی مهم است و هرسال سوءپیشینه و عدم اعتیاد باید نظارت شود و این هزینههایی بود که باید رانندگان میدادند و ربطی به سازمان ندارد.
امسال با نظارت صحیح مانع از جعل برچسب های تقلبی شدیم
مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان اظهار کرد: متاسفانه در سالهای قبل خیلی از رانندگان اقدام به جعل برچسب می کردند که امسال با بازرسی و اقدامات امنیتی ازاین امر جلوگیری شد.
وی در خصوص تعرفههای مدنظر برای رانندگان سرویس مدارس بیان کرد: این تعرفه، تعرفه کیلومتری است اینطوری نیست که بگوییم پارسال این مقدار بوده و خودبهخود یک مقدار به تعرفه اضافه کنیم.
بیاتی افزود: یک دانشآموز شهرک مدنی باکسی که دانشآموز داخل شهر است برابر نیست متأسفانه رانندگان میگویند همان مقدار که برای مسافت دور میگیریم برای داخل شهری هم بگیریم.
وی در خصوص بیمه رانندگان سرویس مدارس گفت: بیمه رانندگان باید تبدیل به بیمه آژانس میشد زیرا اگر خدایناکرده برای بچهای اتفاقی بیفتد بیمه هیچ هزینهای نمیدهد و این رانندگان چون جابهجایی را زیر نظر سازمان حملونقل عمومی انجام میدهند حتماً باید مجوز بیمه آنها بهصورت عمومی باشد.
مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان در خصوص هماهنگی با مدارس جهت سرویس مدارس اظهار کرد: ما جلسهای را با هماهنگی مدیران مدارس و رئیسهای مناطق آموزشوپرورش گذاشتیم و دراین زمینه بنرهای لازم را در کلیه مدارس نصب کردیم.
وی خاطرنشان کرد: برنامهریزی جهت سرویس مدارس یک سیستم جامعی بود و در این زمینه هماهنگیهای لازم با مدارس، مرکز عدم اعتیاد و سوءپیشینه جلساتی داشتیم.
مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان در پایان در خصوص تضمین برای رانندگان سرویس مدارس گفت: اگر رانندهای در طی سال با انصراف دانشآموز مواجه شد مستقیم به ما مراجعه کند تا مشکل ان را حل کنید همچنین اگر رانندهای کاملاً بدون سرنشین شود ما کل هزینههایی که برای ثبتنام صرف کرده است را پرداخت میکنیم و هر ساله 4 جلسه با کارگروه اموزش و پرورش و سازمان تاکسیرانی انجام می شود و به بررسی مشکلات این قشر می پردازیم.
سخن پایانی....
در نهایت باید گفت رانندگان سرویس مدارس همدان از قوانینی که بر سر راهشان هست شاکی هستند و تا وقتی آنان احساس رضایت از کار خود نداشته باشند جان دانش آموز هم در خطر خواهد بود بنابر گفته های مسئولان تاکسیرانی همدان درمی بابیم که تا حدودی به حل مشکلات این قشر از جامعه پرداخته اند اما این کارها کم است و حل مشکلات این قشر نیاز به حمایت های و پیگیری های بیشتری دارد.
انتهای پیام/
دیدگاه شما