اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. شهريور 1395 - 9:20   |   کد مطلب: 19851
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان مطرح کرد
تبانی مدیرعامل سابق پتروشیمی هگمتانه با سرمایه‌گذار خارجی
رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: مدیرعامل قبلی پتروشیمی با تبانی با سرمایه‌گذار خارجی کل پول را به او داده بود، سرمایه گذار خارجی وقتی کل پول را گرفته چه دلیلی دارد دوباره بیاید و تنش ایجاد کند؟

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، حمیدرضا متین  در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در 30 ماه گذشته دولت 2 هزار و 900 میلیارد تومان جواز تاسیس صادر شد، اظهار کرد: در 30 ماه دولت یازدهم 8 هزار میلیارد تومان جواز تاسیس در استان همدان صادر شده است.

وی با بیان اینکه 30 طرح بزرگ در استان با بیش از 7 هزار میلیارد سرمایه‎گذاری در پیشرفت‎های مختلف وجود دارد، ادامه داد: تنها طرحی که از 30 طرح حذف شده شرکت فولاد فرخ بیان بود که به علت اختلاف در زمین پیشنهادی طرح متوقف شد و پیش نرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان افزود: از 30 طرح، چهار طرح موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شدند و باقی طرح‎ها در حال پیگیری هستند.

این مسؤول افزود: از تسهیلات ارزی برای طرح‌ها 222 میلیون دلار شرکت پتروشیمی ابن سینا در بانک صنعت و معدن، 26 میلیون دلار در بانک صنعت و معدن شرکت فولاد دژ پل آرین، 9 میلیارد شرکت بتن صنعت ایرانیان در نهاوند، چهار میلیون دلار شرکت نهاوند سیلیس، 4 میلیون دلار طرح توسعه شرکت فروسیلیس غرب پارس و 1.7 میلیون دلار شرکت ویان دارو در دست بررسی در بانک‎ها برای ارسال به صندوق است.

متین با بیان اینکه در همدان شرکت شیشه با طرح توسعه با 41 میلیون دلار در بانک ملی در دست بررسی است که امیدواریم اخذ مصوبه انجام شود، افزود: روند این طرح در مرحله 85 درصد است.

*120 واحد تولیدی صنعتی تا پایان شهریور موفق به اخذ تسهیلات می‌شوند

وی با بیان اینکه 75 جلسه ستاد تسهیل با 660 مصوبه برگزار شده است، افزود: تسهیلات رونق تولید یک‎هزار و 283 درخواست داده‌ایم که 750 درخواست در کمیته بررسی وارد، بررسی و مصوبه شده و 540 معرفی‌نامه به بانک‎های عامل داده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: از 750 مصوبه 380 مورد مربوط به بخش صنعت و بقیه مربوط به بخش کشاورزی است که از 380 مصوبه بخش صنعت 45 مورد به علت عدم پیگیری یا عدم امکان اجرا عودت شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم 100 تا 120 واحد تولیدی در بخش صنعت تا پایان شهریورماه موفق به اخذ تسهیلات شوند.

متین با بیان اینکه تسهیلاتی که یک‌هزار و 283 مورد درخواست بوده چیزی حدود یک میلیارد و 980 میلیون تومان است، افزود: فقط چهار واحد راکد هستند و بقیه در حال تولید هستند که امیدواریم ظرفیت تولید آنها بالا برود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در استان یک‌هزار و 127 واحد دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که از این تعداد 174 واحد تعطیل هستند، افزود: پیش‌بینی سازمان صنعت، معدن و تجارت با توجه با مصوبات ستاد تسهیل و مصوبات کارگروه رونق تولید تا پایان سال جاری این است که 30 واحد به چرخه تولید برگردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه در خصوص طرح‌های بزرگ در دست اجرا، بیان کرد: در هفته دولت دو طرح بزرگ به بهره‎برداری رسید که یکی از این طرح‎ها شرکت پویان طب بود و شرکت سیمان آهک به بهره‎برداری رسید اما افتتاح آن به زمان دهه فجر موکول شد.

*در 6 ماه دوم سال گذشته تا امروز هیچ واحد تولیدی به تملک بانک درنیامده

وی افزود: در 6 ماه دوم سال گذشته تا امروز هیچ واحد تولیدی به تملک بانک درنیامده و اگر هم موردی بوده توقف عملیات اجرایی انجام شده تا در ستاد تسهیل بررسی شود.

متین با بیان اینکه طرح بزرگ استان همدان پتروشیمی ابن سینا است پیش‌بینی می‎شود تا پایان 97 به بهره‎برداری برسد، ادامه داد: حدود 16 یا 17 پروژه تا پایان سال 96 به بهره‎برداری خواهد رسید.

وی مسن‎ترین پروژه در حال ساخت در همدان را پروژه پتروشیمی هگمتانه دانست و افزود: در رابطه با پروژه پتروشیمی هگمتانه به این نتیجه رسیدیم که مقصر آقای علاقبندیان نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: سال‎های سال گفتیم که علاقبندیان نمی‌خواسته سرمایه‎گذاری کند درحالی که در جلسه با مدیرعامل پتروشیمی داشتیم که نماینده سرمایه‎گذار خارجی هم حضور داشت مشخص شد که قصد همکاری ندارند و باید خلع شوند که این موضوع نیز زمان‎بر است.

وی با بیان اینکه در قراردادها درصدی را برای حسن انجام کار نگه می‌دارند، افزود: مدیرعامل قبلی پتروشیمی با تبانی با سرمایه‎گذاری خارجی کل پول را با سرمایه‎گذاری خارجی داده و سرمایه‎گذار خارجی وقتی کل پول را گرفته چه دلیلی دارد که دوباره بیاید؟ چنین تنش‎هایی وجود دارد که خود علاقبندیان را نیز دچار تنش کرده است.

*بیش از 70 درصد تامین مواد معدنی لعاب از استان همدان در کشور انجام می‎شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در ادامه در خصوص بخش معدن افزود: اگر فعالیت ساختمانی آغاز شود 22 درصد معادن غیر فعال می‌شوند و در واقع تعطیل رسمی می‎شوند اما تعطیل رسمی نمی‎توانند داشته باشند چراکه اگر یک سال از عدم فعالیت معادن بزرگ پروانه بهره‎برداری باطل می‎شود در نتیجه مجبور هستند در دوره‎ای فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه تعطیلی به دلیل رکود شدید است، افزود: واحد تولید بتون آماده استان براساس سفارش تولید دارد چراکه نمی‎توان بتون تولید و انبار کرد؛ بعد فروخت.

متین با بیان اینکه 125 معدن مربوط به شن و ماسه هستند، افزود: دپوی این واحدها عظیم است و اگر مشتری داشته باشند سفارش داشته باشند کار می‎کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه فرآوری در فروسیلیس غرب پارس بیش از 3 هزار درصد ارزش افزوده ایجاد می کند، بیان کرد: اما در واحدهای دانه‎بندی عدد قابل توجهی نمی‎شود.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد تامین مواد معدنی لعاب از استان همدان در کشور انجام می‎شود، افزود: یعنی اگر سه واحد بزرگ استان تعطیل شود 33 درصد واحدهایی که در کرمان، یزد و اصفهان فعالیت می‎کنند، ماده‎ای برای تولید ندارند.

متین با بیان اینکه بخش اعظمی از فرآوری به صورت دانه‎بندی است؛ افزود: در بخش فرآوری حدود 28 درصد ارزش افزوده بالایی دارد و 54 درصد ارزش افزوده معمولی و در بقیه جاهای کشور ارزش افزوده بالایی را می‎گیرند.

* بخشی از صادرات استان کاملا مغفول است

وی با بیان اینکه معدن سرب همدان باید به صورت خام باشد و نمی‎تواند فرآوری شده کار کند، افزود: معدن سرب باید بخشی خام باشد و فرآوری شده قابل استفاده نیست و بخشی هم باید خام صادر شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه دو جلسه با شرکت یوآندا برای سرمایه‎گذاری تولید کاغذ از آهک و دولومیت داشتیم، افزود: استان لرستان نیز در جلسه حضور داشت که شرکت یوآندا برای تولید کاغذ از آهک بیشتر به استان لرستان تمایل داشت.

وی با بیان اینکه شرکت یوآندا یک مجموعه تولیدی در چین است که با سرمایه‎گذاری بالا و 33 سرمایه‌گذار عظیم بین‎المللی از شرکای این شرکت است، افزود: در جلسه سرمایه‎گذاری در خصوص دولومیت با استان همدان مشارکت خواهند کرد.

متین افزود: یکی از مباحث دیگر با شرکت یوآندا تولید آسانسور است اکنون موضوع تولید کابین و موتور را در استان همدان در حال بحث است.

وی در ادامه با بیان اینکه همدان موضوع تولید کاغذ از آهک را با دو شرکت خصوصی دنبال می‎کند، افزود: آهک استان همدان 92 تا 96 درصد خلوص دارد و کمتر در کشور چنین چیزی هست که آهک چنین خلوصی داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه در رابطه با موضوع صادرات، بیان کرد: 87 درصد شیشه شرکت شیشه همدان به استان‎های قزوین، تهران و اصفهان صادر می‎شود و در این استان‌ها برای محصولاتی چون سس، مربا و... به کار برده شده و به کشورهای دیگر صادر می‎شود و هیچ رهاوردی در خصوص عاید استان نمی‎شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از صادرات استان کاملا مغفول است، افزود: 70 درصد میزان لعاب کاشی اصفهان و یزد را استان همدان تامین می‎کند.

متین با بیان اینکه در کبودراهنگ 11 واحد برای قم و تبریز فرش می‎بافند، ادامه داد: فرش‎هایی که برای استان‎های دیگر بافته می‎شود فرش های سنگین و بعضی از آنها ابریشم هستند.

وی با بیان اینکه ماه گذشته به سختی توانستیم یک محموله صادرات فرش داشته باشیم، اظهار کرد: به علت اینکه ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست صادرات به سختی انجام می شود.

این مسؤول با بیان اینکه صادرات محصولی مانند کشمش با 41 درصد تعرفه ورودی انجام می‌شود، افزود: قصد انعقاد تفاهمنامه‎ای برای صادرات کشمش را داشتیم که اجازه ندادند چراکه ارمنستان کشمش را با تعرفه صفر به روسیه انجام می‎دهد اما تعرفه برای ایران 41 درصد است.

وی با اشاره به اینکه حجم عظیمی از صادرات فرش به صورت غیر رسمی انجام می‎شود و به هیچ عنوان هم قابل رصد نیست، بیان کرد: استان همدان در پنج ماه امسال از گمرک همدان حدود 46 میلیون دلار صادرات داشته که بیش از 11 درصد کاهش نسبت به پنج ماه سال گذشته کاهش داشته است.

*علت کاهش صادرات استان همدان کاهش صادرات سیمان است

متین علت کاهش صادرات استان همدان را کاهش صادرات سیمان دانست و افزود: صادرات سیمان کاهش داشته است اما صادرات کیلینکر 191 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: زمانی که صادرات سیمان کاهش پیدا کرد کارخانه‎های سیمان هگمتان و سیمان نهاوند به فکر صادرات کیلینکر افتادند.

این مسؤول با بیان اینکه صادرات لبنیات یک‎هزار و 35 درصد، گونی پلاستیک 124 درصد، کشمش 6 درصد، چینی آلات بهداشتی 96 درصد رشد داشته است، ادامه داد: صادرات در بخش پیله وری 600 تا 700 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه با 50 کشور و 60 بانک ارتباط پولی داریم، افزود: روابط پولی اغلب بانک‌های کشور آغاز شده است و بیشترین رابطه پولی را بانک توسعه صادرات دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان