اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. تير 1398 - 11:51   |   کد مطلب: 31315
رئیس جمهور در حالی بیان می کند که برجام پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی بود که قرار بود در این سند توافق تحریم ها لغو و مشکلات اقتصادی ایران مرتفع شود.
بعد از فتح الفتوح و آفتاب تابان نوبت به "کاپ اخلاق" رسید/ آقای روحانی؛ قرار بود با برجام تحریم‌ها لغو شود یا «کاپ اخلاق» بگیریم؟

به گزارش صبح الوند، در چهارمین سالگرد برجام نه تنها جشنی از سوی دولتمردان در این خصوص برگزار نمی شود و روزنامه های اصلاح طلب تیترهای پر زرق و برق نمی زنند، بلکه برخی از دولتمردان سعی کردند دستاوردهای معنوی برای این توافقنامه دست و پا کنند.

برجام که پیش از این با نام های مختلف از جمله «آفتاب تابان»‌، «فتح‌الفتوح»، «پیروزی بزرگ ملت ایران»، «گشایش دهنده وضعیت اقتصادی»، «ابرباران زا» و ... خوانده می شود در چهارمین سالگرد برجام حالا نام جدیدی به خود گرفته است؛ «کاپ اخلاق». این نام جدید هم یک روایت دستاورد گونه دیگر از برجام است. 
 
در همین رابطه، رئیس‌جمهور در چهارمین سالگرد امضای برجام، از این توافق به‌عنوان پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی یاد کرد. اما سئوال اساسی اینجاست آیا برجام برای اثبات اخلاق‌مداری ایرانیان به امضا رسید؟ 
 
حالا در چهارمین سالگرد امضای برجام -که در سکوت خبری رسانه‌های حامی دولت گذشت- روحانی، تنها دستاورد برجام را نه شکاف بین طرفین، بلکه این می‌داند که "دو نفر از سران دنیا گفتند که شما پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی را در تاریخ بدست آوردید." این صحبت‌‌های امروز، با وعده‌های دیروز وی و سایر مسئولان دولتی قبل از امضای توافق‌نامه هسته‌ای کاملا در تعارض است.
 
این پیروزی بزرگ اخلاقی را اگر به درستی واکاوی کنیم قطعا در یک سر دیگر آن یک طرف بی اخلاق و بدعهد می بینم. درواقع رئیس جمهور درحالی نامی جدید به این سند توافق می دهد که ایران بر اساس همین نام سال هاست که به وعده های خود عمل می کند اما طرف غربی بدعهدی و عهدشکنی خود در برجام را به وضوح به نمایش گذاشته است.
 
از یکسو آمریکایی ها به طور بسیار ساده ای از برجام خارج شدند. این درحالی بود که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان بیان می کرد که این امکان وجود ندارد که طرفی بدون هزینه از برجام خارج شود. از سوی دیگر نیز اروپایی ها اگرچه به طور لفظی بیان می کنند که حامی برجام هستند اما چندین و چند ماه است که ایران معطل یک کانال سطح پایین تا حد مبادله نفت و غذاست. 
 
با این حال موضوع برد بردی که رئیس جمهور در ابتدا درباره برجام مطرح می کرد امروز به برد ایران در مقابل غرب در زمینه عهدشکنی طرف مقابل و خوش قولی کشورمان تغییر ماهیت داده است!
 
از سوی دیگر، «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی جنجالی دولت روحانی که در توئیتر خود همواره با انتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی روبروست، درباره چهارمین سالگرد برجام نوشت: «آن‌چه برجام ستیزان و برجام گریزان نمی‌گویند : ۱. دستاورد شش سال و نیم مذاکرات و مباحثاتشان دقیقا چه بوده است؟ ۲. اگر پرونده هسته‌ای در دستشان باقی می‌ماند دقیقا چه می‌دادند، چه می‌گرفتند و چگونه؟ ۳. چه تضمینی برای موافقت طرف‌های مذاکراتی داشتند؟ ۴. زمان به نفع ما بود یا علیه ما؟» 
 
 
حالا آنچه بیش از پیش نمایان می شود دست های خالی برخی از دولتمردان در ماجرای برجام است. برجام حالا کم کم آنقدر تقلیل پیدا کرده است که برخی از کارشناسان بیان می کنند در رابطه با اروپا اصل این توافق از یادها رفته است و قاره سبز تنها ایران را به کانال های سطح پایینی همچون اینستکس مشغول کرده اند. کارشناسان این موضوع را بسیار خطرناک عنوان می کنند.
 
این موضوع حتی موجب نگرانی برخی از سیاستمداران طرفدار دولت نیز شده است. در همین رابطه «مصطفی کواکبیان» نماینده اصلاح طلب تهران بیان می کند: «تداوم برجام با اروپا نباید صرفاً در قالب اینستکس و آن هم کالا‌های غیرتحریمی و فقط در محدوده تجارت با اروپا خلاصه شود!»
 
 
عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: اینستکس باید فروش نفت و انواع تراکنش بانکی را نیز شامل شود.
 
اینکه دولتمردان در چهارمین سالگرد برجام هنوز سعی می کنند با افتخار از این سند توافق صحبت کنند اما چندان آورده ملموسی برای آن بر نمی شمارند موضوعی است که بازهم سیاست حرف درمانی و افسانه سازی دولت را نشان می دهد. 
 
دولتمردان در برجام قرار بود تحریم ها را از روز اجرای این سند لغو کنند اما حالا نه تنها فشار اقتصادی بیرونی وجود دارد و سد تحریم‌ها نشکسته است بلکه فشار اقتصادی داخلی حاکی از کم کاری بسیاری از بخش های اجرایی سبب ایجاد بیماری حادی در اقتصاد کشور شده است. اینکه دولتمردان به فراخور موقعیت اهداف اصلی برجام را منحرف می کنند نمی توان اصل ماهیتی این سند توافق را نقض کند و بیشتر تناقض در رفتار دولتمردان را نشان مید هد. وگرنه تاریخ پاک شدنی نیست و ذهنیت مردم ایران از وعده های اولیه و اصلی برجام فراموش نمی شود. 
 
انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان