اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. آبان 1396 - 22:47   |   کد مطلب: 27342
معاون فرهنگی ‌اداره کل ‌ارشاد ‌همدان:
۲۰۴ عنوان کتاب امسال در همدان چاپ شد
معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از چاپ ۲۰۴ عنوان کتاب در ۶ ماهه نخست سال خبر داد و گفت: استان همدان ۴۳ ناشر فعال دارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، مجید فروتن بعد از ظهر امروز در گردهمایی اهالی چاپ و نشر همدان با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال 204 عنوان کتاب در استان چاپ شده است، اظهار داشت: از این تعداد 19 عنوان ترجمه و 18 عنوان تفویض بوده است.

فروتن تصریح کرد: از این تعداد 198 عنوان کتاب به عنوان چاپ اول و 6 عنوان نیز چاپ های دوم وسوم بوده است.

معاون فرهنگی اداره‌ ارشاد همدان گفت: اگر بخواهیم نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته مقایسه کنیم رشد چشم‌گیری در حوزه چاپ و توزیع کتاب در همدان انجام شده است و این ثمره نگاه مثبتی است که در اداره ارشاد همدان نسبت به مقوله چاپ و توزیع کتاب در جریان است.

وی اعلام کرد: استان همدان جزء 10 استان کشور است که صدور مجوز کتاب به استان واگذار شده است و این روند سبب تسریع در پروسه قبلی صدور مجوز 45 روزه کتاب را رقم زده است.

فروتن افزود: هدف ما در اداره ارشاد همدان تسریع در روند چرخه توزیع و تولید کتاب است و عموم مردم باید از این چرخه کتاب به نحو احسن منتفع شوند‍.

وی گفت: در حال حاضر تعداد 43 ناشر فعال در سطح استان وجود دارد که عمده تولیدات آنها در حوزه‌ کتاب های علوم اجتماعی، کلیات، ادبیات، علوم خاصه،دانشگاهی، کتب درسی و کمک آموزشی است.

معاون فرهنگ و ارشاد همدان  پراکندگی ناشران را یکی از معضلات چرخه چاپ و نشر در سطح استان برشمرد و عنوان کرد: امیدواریم شرایطی را بتوانیم فراهم کنیم که هر نویسنده‌ای در شهرستان محل اقامت خود امکان چاپ و نشر آثار و ایده‌‌هایش را داشته باشد.

فروتن تاکید کرد: ناشرین برای هرچاپ مورد از کتا‌ب‌هایشان  قرارداد منعقد کنند تا جلوی پیامدها و مشکلات بعدی گرفته شود و این مورد نیز به عنوان مصوبه به حاضرین ابلاغ می‌گردد.

وی اعلام کرد: صنعت نشر کتاب معاف از مالیات است، به شرط اینکه ناشران فرم اظهار نامه‌های مالیاتی را پر کنند و اگر مشکلی وجود داشت مراتب را به اطلاع برسانند و مطمئن باشند که پیگیری خواهد شد.

وی از واگذاری وام‌های 100و150 میلیونی برای احداث کتاب فروشی در سطح استان سخن به میان آورد و ابراز کرد: چنانچه از این سهمیه استفاده نشود، این تسهیلات بلا استفاده تشخیص داده خواهد شد و به مرکز برمی‌گردد.

معاون فرهنگی ارشاد همدان کتاب‌خوانی را یک ضروت زیستی برشمرد و عنوان کرد: همه آحاد و اقشار جامعه موظف هستند که فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را، در سطح خانواده و جامعه
 نهادینه کنند. 

وی گفت: امیدوارم کتاب‌ و کتاب خوانی به عنوان مقوله ای که زمینه ساز پرورش، تعلیم و تربیت انسان است، در زندگی مردم بیش از پیش جاری و ساری شود.

فروتن با اظهار تاسف از آمار و ارقام که گواه بر عدم رغبت و تمایل به مسآله کتاب‌خوانی در سطح عمومی جامعه را بازگو می‌کند بیان کرد: این دغدغه‌ای است که باید نسبت به رفع آن در سطح اجتماع کار کارشناسی شود و اهتمام ویژه و خاصی صورت بپذیرد.

وی همگرایی را پیش نیاز توسعه فرهنگی برشمرد و گفت: این مهم با توجه و دقت به اقتصاد فرهنگی و مشارکت و همکاری شما بزرگواران به طور قطع در آینده دست یافتنی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان