اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. مهر 1396 - 23:02   |   کد مطلب: 26952
همایش ایلات و طوایف عشایری استان همدان به میزبانی سازمان بسیج عشایری با حضور سران عشایر استان و مسئولان دستگاه‌های مربوطه ظهر امروز در مجتمع انصار سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان برگزار شد.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم, مسئول بسیج مساجد، محلات و عشایر سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان در این آیین اظهار داشت: عشایر در تأمین امنیت کشور نقش مهمی دارند و به همین دلیل تنها قشری هستند که اجازه حمل سلاح دارند.

کاظم مظاهری با بیان اینکه نقش عشایر در دفاع مقدس و جبهه مقاومت فراموش‌ ناشدنی است، افزود: عشایر استان در دوران دفاع مقدس 69 شهید را تقدیم انقلاب کرده‌اند.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده، فرزندان دیگر تمایلی به کوچ‌روی نداشته و مایل به نیمه‌کوچ بودن یا ساکن شدن هستند.

مظاهری با اشاره به واکسیناسیون کل دام‌های عشایر گفت: این نشان می‌دهد که همایش‌های ما بی‌نتیجه نیست و اگر تنها خروجی همین بوده باشد؛ مزد خود را گرفته‌ایم.

12درصد مراتع استان متعلق به عشایر است

رئیس آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان همدان نیز گفت: عشایر ذخایر انقلاب و یکی از برجسته‌ترین قشرهای جامعه به شمار می‌روند که نقش مهمی در دفاع از امنیت کشور دارند.

محمد خلیلی با بیان اینکه همگی وظیفه داریم که پوشش منابع طبیعی را حفظ کنیم، افزود: عشایر از دوستان و همیاران طبیعت به شمار رفته و وظیفه ذاتی آن‌ها حفظ، احیاء و تولید بهینه منابع طبیعی است.

وی با تأکید بر لزوم تعامل بین منابع طبیعی و عشایر در زمینه ورود و خروج دام، اظهارداشت: 8 هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد که 12 درصد آن متعلق به عشایر است.

خلیلی بیان کرد: طول دوره چرا در استان همدان 3 تا 4 ماه بوده درحالیکه تعداد دامی که وارد استان می‌شود؛ بیش از ظرفیت موجود است.

لزوم ایجاد بازارچه فروش محصولات عشایر در همدان

نماینده ایلات و عشایر استان همدان نیز گفت: در ساختار اجتماعی نظام سه دسته جامعه شهری، روستایی و عشایری وجود دارد که خاستگاه همه آن‌ها جامعه عشایری است.

محمدرضا رحمتی اظهار داشت: 550 طایفه عشایری در 27 استان زندگی می‌کنند که براساس اطلاعات سامانه زیستی 59 درصد مراتع کشور و 24 میلیون رأس دام متعلق به آن‌ها است.

وی افزود: عشایر با دارا بودن 28 درصد دام سبک و 4 درصد دام سنگین، 25 درصد گوشت قرمز مصرفی را تولید می‌کنند و 35 درصد تولیدات کشاورزی نیز مربوط به این قشر است.

رحمتی با بیان اینکه زندگی عشایر، آیینه تمام‌نمای اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: هر چادر عشایری نه تنها یک واحد جمعیتی است بلکه یک پایگاه امنیتی، کارگاه تولیدی و اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی، فرهنگی و واحد سبک زندگی اسلامی، ایرانی به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه زندگی عشایر استان با جامعه شهری فاصله زیادی دارد، گفت: امید است مسئولان برای برطرف شدن مشکلات این قشر تلاش کنند تا نیازهای این جامعه کم‌توقع و پر تلاش تأمین شود.

رحمتی با اشاره به برخی مشکلات عشایر استان اظهارداشت: کمبود آب، به کارگیری نشدن فرزندان تحصیل‌کرده عشایر در سازمان امور عشایری، ایجاد آبخوری برای دام‌ها، بهسازی راه‌ها، پرداخت وام‌های کم‌بهره، انتخاب محل مناسب برای اسکان عشایر، تعطیل شدن خدمات‌رسانی شرکت‌های تعاونی، لزوم واکسیناسیون به موقع و نبود دامپزشک را از مهمترین این موارد عنوان کرد.

وی گفت: از منابع طبیعی می‌خواهیم با تشکیل جلسات، نسبت به اطلاع رسانی به موقع اقدام کند تا عشایر به دلیل ورود زود هنگام دام جریمه نشوند.

نماینده ایلات و عشایر استان همدان با بیان اینکه توزیع کود شیمیایی نیز چند سالی است که قطع شده، اعلام کرد: نیروی انتظامی نیز در برخی مناطق مانند محور ساوه- ملایر برخورد مناسبی با عشایر نداشته و این در شأن و منزلت این یگان نیست.

رحمتی با گلایه از برپانشدن کلاس‌های تحصیلی فرزندان عشایر باوجود گذشت 19 روز از سال تحصیلی بیان کرد: آموزش و پرورش توجه چندانی به تأمین امکانات آموزشی این قشر ندارد.

وی اظهار داشت: ایجاد بازارچه فروش محصولات به صورت مستقیم در استان نیز یکی از خواسته‌های عشایر است و دولت می‌تواند همان‌طور که گندم را بدون واسطه از کشاورز می‌خرد؛ گوشت را نیز به صورت مستقیم از عشایر خریداری کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان