اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. مرداد 1396 - 9:55   |   کد مطلب: 26197
در گفتگو با رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان مطرح شد:
مناسب سازی شهری در حد شعار است/مددجویان سازمان بهزیستی از عدالت اجتماعی محرومند
رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان گفت: مناسب سازی شهری در حد شعار است و بهانه ای شده هر از چندگاهی مسولین دور هم جمع شوند و جلسه تشکیل دهند و شاید خدایی نکرده بودجه ای را هم در این راستا حیف کنند.
مناسب سازی شهری در حد شعار است

به گزارش صبح الوند، احمد زارعی، رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند با اشاره براینکه جامعه هدف انجمن متشکل شده  از خواهران و برادران نابینا و کم بینا می باشد گفت: تعداد جامعه هدف ما 4 هزار نفر می باشند و از این تعداد حدود 500 نفر به صورت رسمی تشکیل پرونده داده اند و از انجمن ما خدمات دریافت میکنند.

 

*مسئولین در ایجاد عدالت اجتماعی کوتاهی میکنند

وی با تاکید براینکه تلاش میکنند تا بتوانند قسمتی از مشکلات این عزیزان را به یاری مسئولین حل و فصل کنند گفت: متاسفانه انتظاراتی که ما و جامعه هدف ما از مسئولین سازمان بهزیستی و همچنین دیگر مسئولین داریم پاسخ داده نمیشود.

 

زارعی در ادامه افزود: مهمترین مطالبات انجمن فراهم شدن زمینه اشتغال، حل مشکلات درحوزه ازدواج، برنامه های فرهنگی و ورزشی، مشکلات کتابخانه ها و در کل وضعیت معیشتی روشن دلان است.

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، با تاکید براینکه اسلام تاکید بر عدالت اجتماعی دارد و مسئولین کشور در ایجاد عدالت اجتماعی کوتاهی میکنند گفت: انتقاد شدیدی از مسولین دارم؛ اگر بناست دین اسلام از کشور جمهوری اسلامی تقویت شود باید بگویم مسولین کوتاهی میکنند، چرا که ثروت خدادای کشورما عادلانه تقسیم نمیشود وعده ای بیش از حد ازاین ثروت استفاده میکنند وعده ای هم مثل مددجویان سازمان بهزیستی ازاین ثروت خدادای محروم هستند.

 

وی ضمن تشکراز سه قوه ی اصلی کشور که همواره رسیدگی به نیازمندان را به دیگر مسئولین گوشزد میکنند افزود: آیا مسئولین عزیز کشورما بخصوص وزرا و مدیران و استانداران در امر رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم کوتاهی نمیکنند و در ریشه کنی فقر تلاش قابل ثمری کرده اند؟

 

زارعی تصریح کرد: اگرهدف ما گسترش دین مبین اسلام است پس باید در وهله اول با فقر مبارزه کنیم و آن را ریشه کن کنیم، چرا که هرچقدر در جهت کاهش فقر موثر باشیم دین اسلام و اعتقادات دیگران را به اسلام تقویت کرده ایم.

 

وی در پاسخ به اینکه در جامعه چه میزان عدالت اجتماعی رعایت میشود گفت: من رک میگویم، عدالت اجتماعی در جامعه رعایت نشده؛ در رسیدگی به وضعیت معیشتی قشر ضعیف جامعه عدالتی دیده نمیشود،البته کارهایی به صورت سلیقه ای انجام گرفته ولی برنامه های دولت برای جامعه هدف قابل قبول نیست.

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، وضع قوانین برای حل شدن مشکلات قشر ضعیف جامعه و پیگیری مشکلات به صورت قانونی توسط خود افراد را انتظار مهم جامعه هدف دانست و افزود: کارهایی که به صورت سلیقه ای صورت میگیرد ثمربخش نخواهند بود.

 

زارعی با اشاره به اینکه حقوق زیر چهارمیلیون تومان خط فقر اعلام شده است گفت: افزایش حقوقی که دولت اخیرا برای محرومان  در نظر گرفت نمیتواند مشکلات را حل کند؛ مسولین دولتی میگویند حداقل 4 میلیون تومان در آمد یک خانواده پنج نفره است که با این تفاسیر 148 هزارتومان حقوق مناسبی نیست و باید به حال ضعیف و ضعفا گریست.

 

*هیچ استخدامی برای نابینایان ندیده ایم

وی در پاسخ به اینکه قانون جامعه معلولین در حوزه اشتغال نتایج مثبتی برای وضع معیشتی معلولان داشته است یاخیر اظهار کرد: شعاری 4 سال است به گوش میرسد اما هنوزعملی نشده؛ سهمیه سه درصدی از سال 76 به بعد متوقف شد و هیچ استخدامی برای نابینایان نداشته ایم.

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، مسولین را نسبت به اشتغال معلولان و وجود فقر خونسرد و بی تفاوت دانست و گفت: دلیل وجود فقر،  کوتاهی مسئولین است، خصوصا مسئولین سازمان بهزیستی که متولی اصلی این امر هستند.

 

زارعی با تاکید براینکه بهزیستی نماینده اصلی جامعه هدف خود است افزود: اگرمیبینیم چندین سال پیش جمعیت 3 درصدی معلولین رونق داشت به دلیل توامندی مسئولین آن زمان در سازمان بهزیستی بود و اگر حالا مشکلی هست مقصر مسئولین حاضر در سازمان بهزیستی هستند که بی اهمیت نسبت به این مسائل اند.

 

وی با اشاره به اینکه قانون 3 درصدی توسط مجلس تصویب شده گفت: وظیفه ی بعدی در اجرای مصوبه برعهده هیئت دولت است؛ ما دولت خدمتگزاری داریم و مسئولین سازمان بهزیستی هستند که مطالبه گر واقعی نبوده اند و به صورت کارشناسی شده و از روی برنامه پیگیر حقوق معلولین در هیچ زمینه ای نیستند.

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، اظهار کرد: حوزه اشتغال توانمندی نابینایان کم است، نابینایان میتوانند در اشتغال زایی مفید باشند،اگر تسهیلات خوب با شرایط آسان برای آنان در نظر بگیریم میتوانند اشتغال زایی کنند؛ من عقیده دارم یک فرد نابینا مدیریت بسیار خوبی برای یک واحد تولیدی دارد و اگر حدود 30یا20 میلیون تومان وام با شرایط آسان در اختیار او قرار گیرد این فرد میتواند 10 الی 15 نفر را در یک واحد تولیدی دست به کار کند.

 

*آمار اشتغال ارائه شده در خصوص معلولین اشتباه است

زارعی در پاسخ به اینکه آیا آمار اشتغالی که اخیرا توسط استانداری و اداره کار استان منتشر شده است را تا چه میزان صحیح میداند گفت: آمار را قبول ندارم و اگر این آمار صحیح است لطفا مسئولین اثبات کنند که در جامعه معلولین به چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، در ادامه با بیان اینکه هیچ دستگاهی مطالبات جامعه روشن دلان را پیگیری نکرده اند افزود: اداره کار هم مطالبات مارا پیگیری نکرده،حتی مراجعاتی داشته ایم و مسائلی را از نزدیک با مسئولان اداره کار در میان گذاشتیم اما هیچ اتفاق مثبتی نیافتاده و استخدامی صورت نگرفته است.

 

وی عنوان کرد: انتظار بنده به عنوان مدافع جامعه هدف خود از شخص استاندار این است که حداقل بتوانیم جلسه هم اندیشی با استاندار داشته باشیم و مشکلات را بیان کنیم اما متاسفانه  تا کنون این درخواست ما را قبول نکردند و خونسرد از کنار آن ها گذشته اند.

 

زارعی با اشاره به انتظارت پیش رو از نمایندگان مجلس گفت: به هرحال نمایندگان میدانند در حال حاضر اقلیتی که از نظر اقتصادی و اشتغال و ازنظر سایرمسایل معیشتی و روزمره خود تحت فشارند همین مددجویان سازمان بهزیستی هستند و به نظر من نمایندگان تمرکز بیشتری روی این قشر کنند؛ در حال حاضر مشکلات جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته امداد آنقدر زیاد است که میطلبد مسئولین 24 ساعته و دائما به این فکر باشند که عدالت را برقرار کنند و قوانینی جهت حل مشکل معلولین و نابینیایان وضع کنند.

 

*مناسب سازی شهری در حد شعار است

وی در پاسخ به اینکه در حوزه مناسب سازی از شرایط رضایت دارند یا خیر گفت: مناسب سازی شهری در حد شعار است، بهانه ای شده هر از چندگاهی مسئولین دور هم جمع شوند و جلسه تشکیل دهند و شاید خدایی نکرده بودجه ای را هم در این راستا حیف کنند؛ در بحث مناسب سازی در شهر چیزی مشاهده نشده و نسبت به شعارها و اهمیتی ک دولت برای این بحث قائل است اتفاق خاصی نیافتاده است.

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، خط ویژه های در نظر گرفته شده در خیابان بوعلی را منتی بر نابینایان دانست و گفت:  خط ویژه ای که در پیاده راه بوعلی قرار دادند فقط با جوراب قابل لمس میباشد نه کفش؛ ساخت خط ویژه صحیح نبوده وکاملا با پیاده رو هم سطح است و شاید فقط با چشم دیده شود.

 

وی با اشاره به اینکه پیاده راه سازی اکباتان و میدان شهر در دست اقدام است گفت :  از مسئولین انتظار داریم  کمی با انجمن نابینایان هماهنگ باشند، در بحث ساخت خط ویژه وقتی ازمسئولین شنیدم که تصور میکردند نابینایان عصارا در شیارزمین قرار میدهند و عصا را حول میدهند واقعا خنده ام گرفت، مگر میشود همچین چیزی؟ لطفا خط ویژه را جوری در نظر بگیرند ک با لمس پا مورد استفاده قرار گیرد نه با قرار دادن عصا در شیارها.

 

زارعی در پاسخ به اینکه آیا شورای شهر همکاری خوبی با آن ها داشته یاخیر گفت: اهمیت شورای شهر خوب است و وقتی مطالبه ای از آن ها داشتیم پی گیری کردند.

 

وی با اشاره به اینکه بحث فرهنگی و پیشگیری از گوشه گیری معلولین نابینا بحث مهم و حائز اهمیتی برای انجمن است افزود: مسئولین در این حوزه همکاری چشمگیری با ما نداشتند، مثلا ورزش فقط در بحث مسابقات داریم ک سالانه شاید یک یا دونفر شرکت کنند اما در ورزش همگانی که به جهت آرامش، شادی و نشاط روحی و جسمی کلیه نابینایان امری واجب است  اتفاقات خوبی نیافتاده است.

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، در خصوص ازدواج نابینایان گفت: همانطور که  عدم ازدواج به دلیل فقر مالی شدید در دیگر اقشار وجود دارد جامعه هدف ما را هم در برگرفته ونابینایان مشکلات اساسی دارند و مجرد هم زیاد داریم که امید است این مشکلات حل شوند.

 

زارعی با اشاره به اینکه همواره بین نابینایان نخبگانی داریم ک در سطح جهان درخشیدند اظهار کرد: این نخبگان نتوانستند حق خود را بگیرند و هیچ اقدامی برای رفاه آنان نشده تا امیدوارانه تر برای اینده در تلاش باشند.

 

*مسئولین نسبت به نابینایان تحصیلکرده متفاوت هستند

وی با بیان اینکه نابینایانی داریم که تحصیلاتی درحد دکتری و کارشناس ارشد دارند گفت: این ها حمایت نمیشوند و امنیت شغلی ندارند و مسئولین واقعا نسبت به آن ها بی تفاوت هستند.

 

رئیس انجمن جامعه روشن دلان استان همدان، با اشاره به اینکه در شورای شهر برخی استان ها افراد نابینا راه یافتند وفعالیت میکنند اظهار کرد: امیدواریم در مجلس هم این اتفاق بیافتند چون مشت نمونه خروار است ، وقتی یک نابینا کار خود را به خوبی انجام دهد و مدیریت قوی داشته باشد قطعا در مجلس هم موثرخواهد بود.

 

وی در پایان گفت: مطالبه ای که از دولت خواستارم این است که  کسانی را که باید در جهت رفع جامعه هدف ما مطالبه گر باشند و حق و حقوق مارا بگیرند از جمله مسئولین سازمان بهزیستی را موظف کنند  به مشکلات مددجویان خود بهتر از قبل رسیدگی کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان