اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. خرداد 1396 - 23:56   |   کد مطلب: 25163
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: چرای بی رویه و غیر مجاز دام توسط دامداران و عشایر در محدود مراتع این شهرستان نگران کننده است و این بی توجهی برخی دامداران، زیستگاه و مراتع این منطقه را تهدیدی می کند.

به گزارش صبح الوند، علی مروت امیری روز سه شنبه در گفت و گو ایرنا اظهار کرد: امسال ورود عشایر به این شهرستان از ابتدای اردیبهشت آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه داشت که تخلف های چرای غیرمجاز آنها در مراتع ملایر در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه ورود و خروج عشایر به مراتع ملایر یکماه به طول انجامید، بیان کرد: عشایر از سمت سامن وارد شهرستان شده و هم اکنون از جوکار به سمت تویسرکان و همدان خارج شده اند.

امیری ادامه داد: زمان ورود عشایر به مراتع این شهرستان از 15 اردیبهشت است، اما هر ساله شاهد ورود زودهنگام عشایر و وارد کردن خسارت های فراوان به مراتع ملایر هستیم.

وی افزود: این در حالیست که ظرفیت مراتع ملایر 120 هزار واحد دامی در طول 6 ماه است و به دلیل ورود زود هنگام و استفاده بیش از ظرفیت دام ها از مراتع، آسیب های زیادی به مراتع وارد می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی ملایر اظهار کرد: در حال حاضر بیش از سه برابر واحد دامی از ظرفیت مراتع این شهرستان استفاده می شود.

وی تصریح کرد: امسال با آغاز ورود عشایر به مراتع این شهرستان از ابتدای اردیبهشت ماه، 10 فقره پرونده قضایی مربوط به چرای غیرمجاز دام توسط دامداران، تشکیل شده است.

امیری گفت: سال گذشته 22 مورد از پرونده های تخلف در منابع طبیعی این شهرستان مربوط به چرای غیرمجاز دام در مراتع منجر به صدور رای شد.

وی با بیان اینکه به شدت با چرای غیرمجاز برای حفظ مراتع برخورد می شود، افزود: در این راستا به منظور حفظ و حراست از مراتع شهرستان، اکیپ هایی به صورت ثابت در نقاط سه راهی بروجرد، نهاوند و ملایر و یک اکیپ سیار برای کنترل زمان ورود عشایر مستقر است.

به گزارش ایرنا امیری ادامه داد: مراتع این شهرستان در سه سطح درجه یک، 2 و سه درجه بندی شده اند و رساندن مراتع ضعیف به مراتع درجه یک از اهداف بلند مدت منابع طبیعی است.

شهرستان ملایر دارای 170 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی است که 138 هزار هکتار از این میزان را مراتع تشکیل داده است.

در حال حاضر 210 سامانه مرتعی در این شهرستان فعال است که از این تعداد 208 سامانه روستایی و 2 سامانه عرفی، عشایری نیز مربوط به روستای علی آباد دمق و قلعه آقابیگ به عنوان نقطه ییلاق عشایر است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان