اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1396 - 23:22   |   کد مطلب: 24943
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور:
طرح مکتب در کتابخانه‌های بزرگ استان همدان اجرا می‌شود
مدیر اسناد و کتابخانه‌های ملی منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه ۲ میلیون ۵۶۶ هزارو ۵۰۵ برگ سند در اداره اسناد و کتابخانه ملی استان همدان موجود است، گفت: ۹۲۸ هزارو ۹۰۵ برگ از اسناد فهرست‌نویسی و وارد سیستم ملی رسا شده است.‌
طرح مکتب

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، علیرضا تکلو ظهر امروز در نشستی خبری با حضور خبرنگاران،  اظهار داشت: 19 اردیبهشت به مناسبت زادروز محمد ابن یعقوب کلینی مؤالف کتاب اصول کافی روز اسناد و میراث مکتوب نام‌گذاری شده است.

وی با اشاره اینکه سازمان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران از دو معاونت کتابخانه ملی و اسناد ملی تشکیل شده است، افزود: این سازمان موسسه‌ای آموزشی، پژوهشی، علمی و خدماتی است که ریاست عالی آن به عهده رئیس‌جمهور است.

تکلو با بیان اینکه کتابخانه ملی ایران در سال 1290 قانونمند شد و نظامنامه داخلی آن در سال 1302 به تصویب رسید، عنوان کرد: در سال 1316 کتابخانه ملی ایران شکل رسمی به خود گرفت.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور درباره اینکه کتابخانه ملی منطقه غرب کشور 2  معاونت به نام‌های معاونت گردآوری و معاونت آرشیو دارد، گفت: گردآوری، حفاظت، ساماندهی آثار مکتوب و غیر مکتوب در بخش‌های داخلی و خارجی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و غیره از جمله وظایف معاونت کتابخانه ملی است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌ای با عنوان مکتب، بیان کرد: طرح مکتب (مجمع کتابخانه‌های تخصصی بزرگ) است که در تمام کتابخانه‌های بزرگ استان جلساتی در قالب طرح مکتب برگزار می‌شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های خوب این کتابخانه‌ها استفاده کنیم.

تکلو با بیان اینکه طرح مکتب برای  آشنا شدن با کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها است، اظهار داشت: در جلسات طرح مکتب مباحثی مانند کتاب، کتابداری و امکانات موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر اسناد و کتابخانه‌های منطقه غرب کشور با اشاره به آرشیو اسناد، تصریح کرد: در زیر زمین این سازمان آرشیوی از اسناد نگهداری می‌شود که از وظایف  قسمت آرشیو ارزشیابی سوابق اداری، جمع‌آوری اسناد، حفاظت مرمت، مستندسازی و فهرست‌نویسی است.

وی عنوان کرد: کلیه اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده‌ها، عکس‌ها، نقشه‌ها، فیلم‌ها، نمودارها که توسط دستگاه‌های دولتی تهیه یا به‌دست‌ آمده است اگر به تشخیص سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی ایران ارزش نگهداری دائمی داشته باشد سند نام دارد.

مدیر اسناد و کتابخانه‌های منطقه غرب کشور، اظهار داشت: هیچ بایگانی در هیچ اداره‌ای بدون نظر و ارزیابی کارشناسان ثبت‌اسناد نمی‌توانند اسناد موجود در اداره و سازمان خود را از بین ببرند.

تکلو با بیان اینکه سازمان ملی اسناد سیاستی را در پیش گرفت و کشور را به 12 منطقه تقسیم کرد، گفت: اولین مدیریت منطقه‌ای در سطح کشور شهریور سال 1371 به مرکزیت استان همدان با زیرپوشش قرار دادن استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان تأسیس شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها زیر نظر استان همدان مرزی هستند و اسنادی که در استان‌های مرزی قرار دارد از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند، افزود: در بخش اسناد استان‌های مرزی که بسیار حساس هستند می‌توان به اسنادی در رابطه با اقدامات حزب کومله در کردستان اشاره کرد.

مدیر اسناد و کتابخانه‌های منطقه غرب کشور، تصریح کرد: نگهداری اسناد و دسترسی به آن‌ها امری بسیار مهم است چرا که ممکن است یک برگ سند یک حلقه مفقوده‌ای باشد که پژوهشگران ما می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

تکلو عنوان کرد: موردی که ما در حال پیگیری آن هستیم بحث حافظه جهانی زیر نظر سازمان جهانی یونسکو است که در استان استاندار مسئول این اقدام  بوده است که هدف از این امر به ثبت جهانی رساندن آثار مکتوب و میراث معنوی استان همدان است.

وی درباره مدیریت کتابخانه‌های منطقه غرب کشور توسط استان همدان، بیان کرد: در پنج استان زیر نظر استان همدان اگر از هر کتابی یک هزار نسخه منتشر شود یک نسخه به کتابخانه استان همدان ارسال می‌شود که در این راستا امسال تالار رقومی در مرکز اسناد استان همدان راه‌اندازی شد.

مدیر اسناد ملی و کتابخانه‌های منطقه غرب کشور در بحث تاریخ شفاهی، اظهار داشت: مصاحبه‌هایی از مفاخر و شخصیت‌های علمی، هنری و فرهنگی در استان‌های زیرپوشش همدان تهیه می‌شود و آن‌هایی که قابل نشر هستند منتشر می‌شوند که از این آثار می‌توان به حماسه دانش‌آموزان در 30 مهر و زندگی‌نامه جعفر جوزانی اشاره کرد.

تکلو با اشاره به اینکه 2 میلیون 566 هزارو 505 برگ سند در اداره اسناد و کتابخانه ملی استان همدان موجود است، گفت: 928 هزارو 905 برگ از اسناد فهرست‌نویسی شده و وارد سیستم ملی رسا شده‌اند که هدف ما فهرست‌نویسی تمام اسناد موجود در اداره تا پایان امسال است.

وی با بیان اینکه 29 هزارو 645 مترمربع از فضای بایگانی ادارات آزادسازی شده است، عنوان کرد: 7 هزارو 683 مورد سند مورد آزمایش قرار گرفته و 2 هزارو 660 برگ سند نیز مرمت شده است.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، اظهار داشت: 236 جلد کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی و 37 هزار و 969 سند به اداره ثبت‌اسناد استان همدان اهدا شده است.

تکلو با اشاره به اینکه 453 نمایشگاه اسناد حقیقی و مجازی در استان برگزار شده است، بیان کرد: 2 هزارو 984 مورد بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان از این نمایشگاه‌ها انجام شد.

وی تصریح کرد: درخواست ما از مسئولان ادارات و ارگان‌ها، نگهداری اسناد با نهایت دقت است و ما خواستار برقراری ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی با اداره ثبت‌اسناد هستیم که در این راستا شهروندان  می‌توانند اسناد تاریخی که در اختیار دارند به این سازمان اهدا، امانت یا بفروشند چرا که این اسناد اگر در شرایط مناسب نگهداری نشوند از بین می‌روند.

تلکو درباره دو اثر تاریخی موجود در اداره ثبت‌اسناد، عنوان کرد: این دو اثر کتاب خطی با قدمت 509 سال و یک سند وقف نامه با قدمت 455 سال هستند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور، اظهار داشت: کمبود فضا یکی از عمده‌ترین مشکلات ما در این اداره است که در این راستا اقداماتی انجام‌ شده و به توافق‌های اولیه نیز رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که اداره ثبت‌اسناد آن را هدف خود قرار داده است ارتباط با تشکل‌های فرهنگی و مذهبی است اما این اقدام بسیار گسترده است.

تکلو بیان کرد: در روز ملی اسناد از اهدا کننده‌های آثار و اسناد تاریخی به اداره اسناد و کتابخانه ملی تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید که می‌توانیم به این افراد لقب خیر فرهنگی بدهیم.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با اشاره به اینکه افراد نسبت به اداره اسناد و کتابخانه ملی چندان آشنا نسیتند، اظهار داشت: خواسته ما از شما خبرنگاران این است که اطلاع رسانی‌های لازم نسبت به اداره  اسناد و کتابخانه ملی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان