اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1396 - 23:41   |   کد مطلب: 24816
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان با بیان اینکه ۳۰ هزار و ۱۰۰ تن محصول سالانه از شهرک‌های کشاورزی همدان برداشت می‌شود گفت: ۷۹۶ نفر در ۸ مجتمع کشاورزی در استان همدان مشغول به کار هستند.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، محمد‌ خدادادی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این شرکت سال 91 تشکیل شد و در گذشته شرکت مادر تخصصی بود که برای برون رفت از مشکلات وزارت جهاد در زمینه آب، تولیدات باغی، سبزی و صیفی گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای به عنوان بهترین راه مطرح شد.

وی بیان کرد: در مجموع 8 مجتمع کشاورزی در استان همدان فعال بوده که شامل 7 مجتمع گلخانه ای و یک مجتمع دام است و غیر از این موارد نیز یک مجتمع آبزی پروری در روستای بیان نهاوند داریم که 9 تعاونی فعال دارد ولی هنوز به این شرکت تحویل داده نشده است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان با بیان اینکه این مجتمع‌ها در امزاجرد، فرسفج، کرتیل آباد، برزول، موسی‌آباد و دمق رزن فعال است، گفت: واگذاری های ما به دو روش انجام می‌شود و در روش اول خود سازمان جهاد کشاورزی متقاضیان را معرفی می‌کند قیمت زمین بر اساس نرخ رسمی اعلام و 70 درصد بر اساس اقساط 3 ساله دریافت می‌شود و روش دوم اعلام فراخوان عمومی است که تا کنون 5 الی 6 فراخوان اعلام شده است.

خدادادی عنوان کرد: مساحت مجتمع گلخانه‌ای نهاوند 134.6 هکتار با 274 قطعه است که هر قطعه 4 هزار متر مساحت داشته و 125 قطعه آن واگذار شده و 82 قطعه دیگر نیز در حال واگذاری است.

وی با بیان اینکه 17 قطعه زمین را در سال 95 در فرسفج  تویسرکان از طریق فراخوان عمومی واگذار کردیم گفت: که 11 قطعه آن در همان سال ساخته شد و به بهره‌برداری رسید ضمن اینکه واگذاری 19  واحد قطعه دیگر این مجتمع در سال‌های اخیر، داشتیم که این مجتمع با 3 هزار و 150 تن تولید سالانه برای 99 نفر اشتغال به همراه داشته است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان بیان کرد: 10 هکتار از مجتمع برزول نهاوند آماده واگذاری است که کار تا پایان سال انجام می‌شود و در گذشته 9 هکتار آنن واگذار شده و این مجتمع در سال 84 واگذار شده و اکنون با 2 هزار تن تولید در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع موسی‌آباد اسدآباد 26.6 هکتار مساحت دارد اظهار داشت: این بخش 30 قطعه بوده که 14 قطعه آماده واگذاری است و16 قطعه دیگر نیز در سال90 واگذار شده است ضمن اینکه در صورت واگذاری این قطعات 4 هزارو 200 تن در سال تولید دارد و اشتغال‌زایی برای 132 نفر را به دنبال دارد.

خدادادی با بیان اینکه مجتمع گلخانه‌ای حرم‌آباد ملایر با 2 هزار و 450 تن تولید و اشتغال‌زایی برای 59 نفر در حال فعالیت است، افزود: مساحت کل این مجتمع 9.3 هکتار است. ضمن اینکه مجتمع دمق رزن با 15 هکتار مساحت، واگذار شده این مجتمع در صورت واگذاری کامل 3 هزار تن تولید سالانه دارد، 20 گلخانه واگذار شده اما 10 قطعه این مجمتع به دلیل مشکلات آب قابل واگذاری نیست.

وی مطرح کرد: 17 قطعه از مجتمع گلخانه‌ای بوعلی یا امزاجرد  همدان با 24.7 هکتار مساحت 71 قطعه دارد و تا یک ماه‌ آینده واگذار می‌شود و در مجموع با 5‌هزار و 800 تن تولید برای 180 نفر اشتغال‌زایی داشته است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی همدان با اشاره به مشخصلات مجتمع گلخانه‌ای عمان رزن نیز بیان کرد: زمین مجتمع رزن توسط دولت خریداری شده و کارهای آماده‌سازی آن در حال انجام است که در صورت تکمیل واگذار می‌شود.

خدادادی افزود: این مجتمع به دلیل مشکلات مالی و کمبود بودجه متوقف شده بود، اما امسال تکمیل و در سال 97 نیز به بهره‌برداری می‌رسد . مساحت این مجتمع 5 هزار متر با 40 قطعه است که بعد از بهره‌برداری 7 هزار تن تولید و 140 نفر نیز اشتغال‌زایی به دنبال دارد.

وی با اشاره به مشخصات مجتمع کرتیل‌آباد ملایر اظهار داشت: کرتیل اباد در ده کیلومتری ملایر است که 38 هکتار مساحت دراد ولی دامداران منطقه رغبت نشان ندادند و به مجتمع گلخانه‌ای تبدیل شد و فقط 5 واحد دامی مستقر شد و امسال به خاطر تخصیص کم آب 20 هکتار به گلخانه ای تخصیص داده شده است.

خدادادی تصریح کرد: در فاز نخست آن 10 هکتار در سال 96 به واحد گلخانه ای تبدیل می‌شود و بین 36 متقاضی به بیست نفر ارائه می‌شود که2500 تن تولید سالانه و 60 نفر اشتغال مستقیم دارد و در هر گلخانه 5 هزار متری 3 نفر مشغول به کار می‌شوند.

وی میزان تولید کل مجتمع‌ها را 30 هزار و 100 تن در سال اعلام کرد و افزود: بیشتر آن محصول سبزی و صیفی است و موردی تولید برخی میوه‌ها مثل توت فرنگی و گل رز را داریم که اشتغال 796 نفر را داشته است.

وی با بیان اینکه برای گسترش مجتمع‌های کرتیل اباد و عمان برنامه داریم گفت: برای افزایش کشت‌های گلخانه ای به دنبال استفاده از امکانات آب و زمین خود کشاورزان و امکانات مالی شرکت هستیم که قسمتی از این سهم کشاورز و قسمتی واگذار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان