اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. ارديبهشت 1396 - 23:45   |   کد مطلب: 24791
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی همدان:
۷۰ درصد کمباین‌ها در استان همدان بالای ۱۳ سال عمر دارند
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کمباین‌ها در استان همدان بالای ۱۳ سال عمر دارند گفت: در مرحله پنجم تخصیص تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاوری ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص می‌یابد.
رئیس اداره فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی همدان

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، اکبر راستار ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جذب تسهیلات مکانیزاسیون از ابتدای دولت یازدهم شکل گرفت که در مرحله نخست تسهیلات مکانیزاسیون در کشور 750 میلیارد تومان و سهم استان همدان 36 میلیارد تومان، در مرحله دوم سهم کشور800  میلیارد تومان و سهم استان 41 میلیارد تومان بود.

راستار با بیان اینکه در مرحله سوم سهم کشور یک‌هزار میلیارد تومان و سهم استان 55 میلیارد تومان بود افزود: سهم تسهیلات مکانیزاسیون در کشور در سال 95 به مبلغ یک‌هزار و 200 میلیارد تومان و سهم استان همدان 52 میلیارد تومان بود که استان همدان سال گذشته 55 میلیارد تومان معادل 105 درصد تسهیلات مکانیزاسیون جذب کرد.

وی عنوان کرد: در مدت چهار سال گذشته حدود 160 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در همدان جذب شده است که امسال برای مرحله پنجم یک هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات در کشور در نظر گرفته شده که از این میزان 68 میلیارد و 500 میلیون تومان معادل دو درصد سهم کشور است.

راستار اظهار داشت: در بخش تسهیلات مکانیزاسیون سال گذشته کبودراهنگ 6 میلیارد معادل 73 درصد سهمیه مکانیزاسیون، نهاوند 9 میلیارد و100 میلیون معادل 141 درصد، همدان 8 میلیارد و 950 میلیون تومان معادل 123 درصد،ملایر 4 میلیارد و 300 میلیون تومان معادل 69 درصد، بهار 6 میلیارد و 300 میلیون تومان معادل 110 درصد، اسدآباد 4 میلیارد و 380 میلیون تومان معادل 107 درصد، تویسرکان 2 میلیارد و 750 میلیون معادل 86 درصد، رزن 9 میلیارد و800 میلیون تومان معادل 143 درصد و فامنین 3 میلیارد و 380 میلیون معادل 80 درصد سهمیه را جذب کرد.

وی افزود: در بخش دام و طیور 16.5 میلیارد تومان و بخش باغبانی و گلخانه 7 میلیارد و 300 میلیون تومان، در بخش زراعت 4 میلیارد و 380 میلیون تومان، حفظ نباتات 470 میلیون تومان و در بخش نیرو محرکه 27 میلیارد تسهیلات مکانیزاسیون جذب شده است.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی همدان گفت: طرح شماره‌گذاری ماشین‌های کشاورزی فاز اول برای تراکتور و کمباین‌های زیر 13 سال در سال گذشته اجرا شد که با همکاری پلیس راهور تعداد 5 هزار و 400 دستگاه ماشین‌آلات شماره گذاری شدند.

راستار با بیان اینکه فاز دوم برای تراکتور‌های دارای 13 تا 25 سال عمر است اظهار داشت: همدان در موضوع شماره‌گذاری ماشین‌های کشاورزی در کشور عملکرد خوبی را داشته است ضمن اینکه این طرح در راستای ساماندهی برای توزیع سوخت, خرید و آسان‌سازی فروش و نقل و انتقال، ساماندهی ساختاری که بخواهیم به شیوه زیربنایی کار کنیم مفید است همچنین با شماره‌گذاری می‌توانند از سند ماشین برای وثیقه در بانک جهت دریافت تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به طرح کاهش ضایعات کمباین‌ها گفت:  الیبره کردن دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و چند سال است که این اقدام با حمایت بخش خصوصی انجام می‌شود که در این طرح ضایعات برداشت یک درصد کاهش یافته و 540 هزار تن گندم تحویلی انجام گرفته است که این طرح به میزان یک درصد به میزان 6 میلیارد تومان به نفع اقتصاد کشور شد.

راستار با اشاره به اینکه در کشور آمار میانگین ریزش 5.7 درصد است، عنوان کرد: استان همدان یک درصد پایین تر از آمار کشوری است که میزان آن 4.7 است.

وی ضمن بیان مشکل فرسودگی در کمباین‌ها در استان افزود: 65 تا 70درصد کمباین‌ها بالای 13 سال عمر دارند که با این وجود در برداشت محصولات مشکل داریم  که این مسئله در کشور فراگیر است و اگر کنترل‌ها انجام نگیرد ریزش‌ها دو رقمی می‌شود و ضرر زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزاسیون جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: کمباین‌های بومی در سطح استان 820 دستگاه است که موقع برداشت به استان‌های جنوبی مهاجرت می‌کنند و موقع برداشت محصول در همدان که عمدتا تیر و مرداد ماه است نیز 1200 کمباین در سطح مزارع همدان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به توزیع سوخت یارانه دار بخش کشاورزی گفت: این امر موضوع بعدی است که 60 درصد سوخت در تراکتور و کمباین‌ها، 24 درصد در مرغداری‌ها، 10 درصد در گلخانه‌ها و مابقی در صنایع تبدیلی و غیره انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان