اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. ارديبهشت 1396 - 23:42   |   کد مطلب: 24789
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی همدان:
۱۰۰۰ نفر در حوزه آبزی‌پروری در همدان مشغول به‌کار شدند
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۱۰۰۰ نفر در حوزه آبزی‌پروری در همدان مشغول به‌کار شدند، گفت‌: سرانه مصرف ماهی در همدان ۷.۲ کیلوگرم و به میزان ۳.۴ کیلوگرم زا میانگین کشوری پایین است.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، علی دولو ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این حوزه سیاست‌های کلی در دو بخش تولید و توسعه آبزی پروری در استان‌های داخلی کشور به جز استان‌های ساحلی و دوم افزایش مصرف سرانه ماهی و قرار گرفتن در سبد مصرف خانوارها تدوین شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در مورد نخست در سطح استان شناسایی منابع انجام گرفته است، گفت: با توجه به اینکه سابقه تولیدی در استان وجود نداشته و این تردید و سؤال که آیا می‌شود در استانهای داخلی و مناطق سردسیر ماهی پرورش داد، وجود داشت برای توسعه پرورش ماهی و افزایش سرانه مصرف ماهی در استان برنامه‌ریزی کردیم و در این زمینه نیز موفقیت حاصل شد.

وی بیان کرد: در سال 95 در 3 محور در حوزه تولید ماهیان خوراکی و زینتی که ماهیان خوراکی شامل کپور و گرمابی و قزل‌آلا و سردابی را داریم که در سال گذشته در 762 واحد آبزی‌پروری 5 هزار و 388 تن ماهی را تولید کردیم که نسبت به برنامه دو درصد افزایش داشته‌ایم.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در آبزی‌پروری آب شرط لازم است ولی شرط کافی نیست اظهار داشت: در گذشته مصرف سرانه ماهی در استانهای داخلی خیلی کم بود و اکنون که ماهی به عنوان "غذای سلامتی" که شعار جهانی است باید در سبد غذایی خانوار قرار گیرد و با توجه به افزایش جمعیت و کاهش منابع تولید ماهی می‌تواند به عنوان پروتئین جایگزین یا مکمل در سبد خانوار قرار گیرد.

دولو اظهار داشت: 521 واحد آبزی‌پروری در سال 92 در استان فعال بودند که تعداد واحدهای تولیدی از سال 92 تا سال گذشته به 762 واحد تولیدی رسیده که این آمار پیشرفت قابل قبولی در بخش واحد آبزی‌پروری است.

دولو عنوان کرد: مصرف سالانه مصرف ماهی در سال 70، نیم کیلو بوده در حالی که سرانه مصرف در سال 92 به 6 کیلوگرم و در سال 95 به 7.2 کیلوگرم رسیده است ضمن اینکه متوسط سرانه کشور 10.6 کیلوگرم و متوسط جهانی سرانه مصرف 20 کیلوگرم است.

وی افزود: یکی از دلایل سرانه پایین مصرف ماهی آشنا نبودن با نحوه پخت و طبخ ماهی بود که در این راستا دوره‌های آموزشی را در سطح استان برگزار کردیم که در این زمینه 70 دوره آموزشی برای یک‌هزار و 750 نفر از بانوان برگزار شده است.

دولو با بیان اینکه تسهیلات مشاغل خانگی به ازای هر نفر از 5 تا 15 میلیون تومان اعطا می‌شود گفت: در حوزه آبزی پروری در سال 95 تعداد 985 نفر اشتغال به صورت مستقیم و یک هزار 908 نفر نیز به صورت فصلی یا غیر مستقیم مشغول به کار شدند که میزان اشتغالزایی در این حوزه در سال 92 تعداد 785 نفر اشتغال مستقیم بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان