اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. فروردين 1396 - 21:00   |   کد مطلب: 24737
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کرد
توسعه سالانه 5.1 دهم هكتاري گلخانه‌ها در همدان
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در 10 سال گذشته گلخانه‌ها در استان همدان به طور میانگین سالیانه 5.1 دهم هکتار توسعه یافته‌اند.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، حجت الله شهبازی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اظهار کرد: می‌توان گلخانه‌ها را شاخص‌ترین فعالیت اقتصادی و کشاورزی در راستای تحقق این شعار دانست.

 

وی با بیان اینکه حدود 95 هکتار گلخانه سبزی و صیفی در استان وجود دارد، افزود: در مجموع 100 هکتار گلخانه سبزی و صیفی و گلخانه گل شاخه بریده در استان همدان وجود دارد.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کشت سبزی و صیفی در هر هکتار از فضای باز اشتغال 32 نفر را در پی دارد، ادامه داد: هم اکنون 95 هکتار گلخانه در استان همدان یک هزار و 45 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه کشت گوجه فرنگی و خیار در 95 هکتار از فضای باز 3 هزار و 300 تن محصول تولید دارد، افزود: در گلخانه می‌توان در 95 هکتار 33 هزار تن محصول خیار و گوجه فرنگی تولید کرد.

 

شهبازی با بیان اینکه افزایش مصرف و افزایش سرانه مصرف سبزی و صیفی‌جات به دلیل افزایش جمعیت و افزایش تغییر الگوی مصرف است، بیان کرد: برای رسیدن به تولید خارج از فصل راهی جز تولید گلخانه‌ها وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه در گلخانه‌ها تولید محصولات سالم یا ارگانیک و بهداشتی مد نظر است، تصریح کرد: در گلخانه به دلیل وجود فضای ایزوله امکان تولید محصول سالم به مراتب بهتر از فضای باز است.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هم اکنون در استان همدان گلخانه‌هایی موفق به تولید محصول ارگانیک شده و برند دار هستند، افزود: در حوزه کشاورزی در شش ماه از سال کشاورزان مشغول به کار هستند اما در گلخانه در 12 ماه سال برای کشاورزان اشتغال وجود دارد.

 

وی با اشاره اینکه امکان صادرات و دستیابی به بازار‌های هدف خارج از کشور در تولیدات گلخانه‌ای وجود دارد، تأکید کرد: با توجه به تولیدات استان همدان افزایش بهره‌وری از اراضی کشاورزی وجود دارد.

 

شهبازی با بیان اینکه 5 هزار و 900 هکتار از اراضی درجه یک کشاورزی در استان همدان زیر کشت خیار و گوجه فرنگی قرار دارد، افزود: اگر تولید خیار و گوجه فرنگی به گلخانه برده شود 5 هزار و 200 هکتار از اراضی درجه یک آزاد شده و تولیدات در 700 هکتار گلخانه انجام می‌شود.

 

وی در ادامه به افزایش بهره‌وری در آب اشاره کرد و با بیان اینکه براساس آمار وزارت جهاد مصرف آب در فضای باز برای هر کیلو گوجه فرنگی 667 لیتر آب و برای هر کیلو خیار 424 لیتر است، یاد آور شد: اگر گوجه فرنگی و خیار در گلخانه تولید شود برای هر کیلو گوجه 33 لیتر و برای هر کیلو خیار 40 لیتر آب مصرف می‌شود.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان 260 هزار تن خیار و گوجه فرنگی در سطح 5 هزار و 900 هکتار از فضای باز تولید می‌شود، ادامه داد: در صورت انتقال تولید 260 هزار تن خیار و گوجه فرنگی به گلخانه حدود 150 میلیون متر مکعب آب در استان همدان صرفه جویی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته گلخانه‌ها در استان همدان به طور میانگین سالیانه 5.1 دهم هکتار توسعه یافته‌اند، افزود: در چهار سال گذشته میانگین رشد گلخانه‌ها سالیانه 6.2 دهم هکتار بوده است.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: در سال 95 که موضوع اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ها قرار گرفت 14.4 دهم هکتار توسعه گلخانه‌ها در استان همدان رخ داد که این رشد بسیار چشمگیر بوده است.

 

وی ادامه داد: وقتی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، توسعه گلخانه‌ها به صورت ویژه در برنامه قرار گرفت و با یک همت جمعی به این رشد دست یافتیم.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته تعاونی گلخانه‌داران استان همدان راه اندازی شد، تصریح کرد: این تشکل با اهدافی از جمله تأمین نهاده‌های مورد نیاز گلخانه‌داران، تنظیم بازار محصولات گلخانه‌ای، صادرات محصولات گلخانه‌ای، افزایش درآمد گلخانه‌داران، توسعه گلخانه‌های استان همدان و... راه اندازی شده است.

 

وی با بیان اینکه تعاونی گلخانه‌داران با اقبال خوبی روبرو شده و امیدواریم در آینده نزدیک بتواند خود را تثبیت کند، یادآور شد: تعاونی گلخانه‌داران کار ویژه‌ای انجام داده و برای نخستین بار قراردادی برای پیش خرید محصولات گلخانه‌ای با قیمت تضمینی برای یک دوره 6 ماهه امضا کردند.

 

شهبازی افزود: گلخانه‌هایی که مایل باشند، محصول خود را با قیمت تضمینی مشخص برای مدت شش ماه پیش فروش کنند، با مراجعه به تعاونی گلخانه‌داران این کار را انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه تعاونی گلخانه‌داران با هسته اولیه 35 عضو تشکیل شد، ادامه داد: تعاونی گلخانه‌داران عضو جدید نیز می‌گیرد.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 241 گلخانه در استان وجود دارد و طبق برنامه تمام این گلخانه‌ها عضو تعاونی خواهند شد، بیان کرد: گلخانه‌داران با عضویت در تعاونی می‌توانند از امکاناتی که دولت فراهم کرده بهره‌مند شوند.

 

وی با بیان اینکه گلخانه‌داران باید موضوع بیمه سازه و محصولات گلخانه‌ای خود را داشته باشند، یادآور شد: بیمه سازه در سال گذشته از سوی صندوق بیمه کشاورزی آغاز شد که این مسیر کمک ویژه‌ای برای گلخانه‌دارانی است که دچار خسارت می‌شوند.

 

شهبازی با بیان اینکه در 10 سال گذشته به دلیل ارتقاء دانش فنی گلخانه‌داران دچار خسارت زیادی نمی‌شدند، افزود: سال گذشته به دلیل قطع برق، برخی گلخانه‌ها در ملایر دچار خسارت شدند که این موضوع انگیزه‌ای برای بیمه آنها بود.

 

وی اظهار کرد: محصولاتی از جمله خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی، توت فرنگی، بادمجان، آلوئه ورا و... در گلخانه‌های استان همدان تولید می‌شود.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در ارتباط با تجهیز و نوسازی گلخانه‌ها و گاز رسانی به واحد‌های گلخانه ادامه داد: در این حوزه به صورت ویژه برنامه داریم.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته برخی گلخانه‌ها موفق به گازرسانی به واحد‌های خود شدند، بیان کرد: تغییر سوخت گلخانه‌ها در برنامه وزارت جهاد کشاورزی است.

 

شهبازی با اشاره به اینکه گازرسانی به واحد‌های گلخانه‌ای مستقر در مجتمع‌های گلخانه‌ای انجام شده است، خاطرنشان کرد: در ملایر، همدان، نهاوند، تویسرکان، رزن، اسد آباد و کبودرآهنگ هفت مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد که همه گازرسانی شده و استان همدان در این زمینه شاخص است.

 

وی با بیان اینکه 137 واحد گلخانه‌ای از 241 واحد در مجتمع‌ها از گاز استفاده می‌کنند، بیان کرد: از 104 واحد بخش خصوصی نیز 34 واحد از گاز طبیعی استفاده می‌کند.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان سال گذشته پیش بینی شده بود که یک هزار و 508 هکتار گلخانه توسعه پیدا کند، گفت: سهم استان همدان از این میزان چهار هکتار پیش بینی شده بود.

 

وی در ادامه به گلخانه‌های گل‌های شاخه بریده اشاره کرد و با بیان اینکه 1.9 دهم هکتار مساحت گلخانه‌های گل شاخه برید در استان همدان است، افزود: 837 هزار گل شاخه بریده و 44 هزار و 990 گلدان گل آپارتمانی در استان همدان تولید شده است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان