اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. فروردين 1396 - 23:47   |   کد مطلب: 24714
استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه بحران‌های روحی و روانی با شیب تند درحال پیشروی است، گفت: تقویت عزت نفس در کودکان باعث می شود که به ارزش‌های جامعه احترام بگذارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، کارشناسان حوزه اجتماعی و جامعه‌شناسی معتقد هستند که دهه‌های پیش‌رو دهه‌های روحی و روانی بشر بوده و بشر با چالش‌های روحی و روانی زیادی روبرو می‌شود.

در دو دهه اخیر متأسفانه بحران‌ها و آسیب‌های روحی و روانی چندین برابر شده و هرچه جلوتر می‌رویم شتاب آن بیشتر می‌شود، یکی از علل مهم این مسئله دور شدن انسان‌ها از نیازهای فطری خودشان است که خداوند در هر انسانی به ودیعه گذاشته است.

در این راستا می‌توان به موضوع صله‌رحم و ارتباط بین افراد اشاره کرد، وقتی به خانواده‌ نسل‌های قبل نگاه می‌کنیم ارتباطات بسیار صمیمی بین اعضای خانواده‌ها،‌ اقوام و همسایه‌ها برقرار بوده که اکثر مشکلات پیش روی افراد با همین همبستگی و ارتباط برطرف می‌شده است، همین موضوع برای ایجاد حس آرامش و نداشتن احساس تنهایی در میان افراد کافی بوده  و امید را در آنها بیشتر می‌کرده است.

اما زندگی بشر در حال حاضر به گونه‌ای شده که دیگر افراد نه تنها فامیل، قوم و خویش خود خبری ندارند بلکه حتی همسایه دیوار به دیوار خود را نمی‌شناسند، شاید همین قطع شدن ارتباطات میان افراد باعث رشد فزآینده افسردگی‌ها، بدبینی‌ها،‌ اضطراب‌ها و در نهایت آسیب‌های اجتماعی شده است که باید هرچه زودتر به فکر چاره‌ای اساسی برای آن بود.

در خصوص رهایی از این آسیب‌ها و بحران‌های روحی و روانی که با شیب تند در حال پیشروی است حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون در جمع مربیان و والدین اظهار کرد: در سال 85 آمار کودکان بیش‌فعال کشور پنج درصد بود که در سال 94 ـ93 این آمار به 15 درصد رسید یعنی سه برابر کمتر از 10 سال؛ که این نشان از یک فاجعه در جامعه دارد.

وی عقب‌نشینی انسان‌ها از فطرت خدایی خود را علت همه ناهنجاری‌ها خواند و گفت: در طول تاریخ انسان همیشه به دنبال نور و روشنایی بوده است و گاهی در مصداق خدایی که انتخاب می‌کرده، به بیراه رفته است، اما به هر حال دنبال این بوده که آن نیاز فطرت خداجوی خود را برطرف کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در شرایط فعلی باید فرزندانمان را به سمت ارزش‌های دینی سوق دهیم ادامه داد:  البته این سوق دادن شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که مهمترین آن وجود عزت نفس در میان آنهاست.

وی با اشاره به اینکه نسل آینده نسلی پر از مشکل است و زنگ خطر آن چند سالی است به صدا درآمده، افزود: داشتن زندگی زیبا و پر از آرامش در گرو داشتن روحی سالم است.

* عزت نفس همان حس ارزشمند بودن در انسان است

تراشیون مأموریت والدین را سوق دادن فرزندان به سمت سلامت روان و ایجاد عزت نفس خواند و بیان کرد: عزت نفس همان احساس ارزشمند بودن است که از طریق مجموعه عواطف و احساساتش به او دست می‌دهد.

وی گرایش نسل جدید به انحرافات اجتماعی و حتی دینی ـ مذهبی را نبود عزت نفس در آنها برشمرد و خاطرنشان کرد: فردی که عزت نفس دارد باید چند ویژگی مهم را داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: افرادی که احساس پشیمانی نمی‌کنند،‌ احساس کوچک‌بینی ندارند،‌ مسئولیت‌پذیرند،‌ نسبت به کارهایی که انجام می‌دهند حس خوبی دارند و احساس و عواطف خود را به دیگران انتقال می‌دهند؛ دارای عزت نفس هستند.

وی به تشریح مواردی که باعث تضعیف و یا از بین رفتن عزت نفس در بین افراد خصوصا کودکان در سنین پایین می‌شود پرداخت و خاطرنشان کرد: انتظار بیش از اندازه از کودک باعث ایجاد حس بی‌کفایتی و پایین آمدن عزت نفس می‌شود.

تراشیون با بیان اینکه خانواده‌ها مقصر درگیری فرزندانشان در بین آسیب‌ها هستند، بیان کرد: باید توانایی بچه‌ها را درک کرده، و با تشویق به آنها احترام بگذاریم.

وی  مرحله سوم را ابراز عواطف والدین نسبت به دیگران حتی در جمله‌ای کوتاه خواند و گفت:‌ یک کلمه «دوستت دارم» به فرزند مانند یک اکسیر برای روح و روان او کارساز است.

این کارشناس فرهنگی رادیو معارف کمک به افزایش توانمندی‌های کودکان را امری مهم معرفی کرد و ادامه داد: باید زمینه‌های اجتماعی سالمی را برای بچه‌ها فراهم کنیم و شرط نگذاریم.

* مقایسه کودکان با یکدیگر مهم‌ترین آفت عزت نفس

وی مقایسه کودک را دیگران را یکی از مهمترین آفت‌های عزت نفس خواند و اظهار کرد: با این کار شخصیت فرد را کوچک می‌کنیم که باید فاتحه این بچه را خواند.

تراشیون گفت: باید زمینه‌هایی ایجاد کنیم که فرزندانمان به دیگران کمک کنند و نیز به جسم او،‌ تغذیه،‌ استراحت و ...توجه داشته باشیم تا او احساس رضایت از خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر به فرزند خود احترام بگذاریم و احترام کردن را از یاد می‌گیرد افزود: در نحوه برخورد با فرزندانمان حتی در نوع صدا کردن او هم باید دقت کنیم، زیرا اینها نکات ظریف تربیتی بوده و بسیار راه‌گشاست.

این استاد حوزه و دانشگاه انجام دادن این چند راهکار را از طرف والدین برای ایجاد عزت نفس در فرزندانشان مهم و بسیار مؤثر خواند و عنوان کرد: نباید فرزندان خود را طرد کنیم زیرا افراد زیادی در جامعه هستند که مانند گرگ در کمین نشسته‌اند تا فرزندان ما را جذب کنند.

وی با تأکید بر لزوم تعریف و تمجید از اطرافیان خاطرنشان کرد: انسان از این تعریف و تمجید لذت می‌برد واحساس خوبی به او دست می‌دهد و این نکته روانشناسی برای کودکان بسیار مهم شمرده شود.

تراشیون گفت: ایجاد آسیب‌ها و چالش‌های روحی روانی در کودکان ما و استمرار آنها به نحوه برخورد ما بزرگ‌ترها بر‌می‌گردد پس باید در نوع رفتار و گفتار خود تجدید نظر کنیم.

وی نقش مادران در تربیت کودک به ویژه در هفت سال اول زندگی را بسیار کلیدی خواند و گفت: اگر کودکی 12 ساعت هر روز پیش مادر خود باشد در طول هفت سال چیزی حدود 30 هزار و 160 ساعت می‌شود و کل ساعتی که در 12 سال تحصیلش در مدرسه می‌گذراند به 10 هزار ساعت هم نمی‌رسد.

تراشیون خاطرنشان کرد: حال با این اعداد و حساب کتاب درمی‌یابیم که چقدر مادر در تربیت فرزندان و ایجاد آرامش روحی و روانی او و دادن عزت نفس مهم است.

با توجه به نکات تربیتی بالا در می‌یابیم این مجموعه کارها باعث می‌شود فرزند ما به ارزش‌های اجتماعی، ‌دینی، ‌مذهبی،‌ فرهنگی و... احترام بگذارد و دومینویی از مشکلات اجتماعی بر سر راهش نباشد، این مهم باعث می‌شود در دهه‌های بحران‌ روحی و روانی آینده شاهد نسلی پرتوان و پرانگیزه باشیم که عزت نفس بالا دارد و به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان