اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. شهريور 1396 - 3:16   |   کد مطلب: 26679
آسیب‌ها و خسارات ناشی از بلایای طبیعی و سوانح انسان ساخت در حال حاضر یکی از دغدغه‌های مطرح در جوامع امروزی است؛ به گونه‌ای که ضرورت بهره‌گیری غیرمسلحانه به منظور کاهش تلفات نیروی انسانی و خسارات تأسیسات و تجهیزات احساس می‌شود.

به گزارش صبح الوند، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل اهمیت بسیاری که پیش و پس از وقوع بحران دارند باید به لحاظ پدافند غیرعامل بیش از سایر مراکز مورد توجه قرار گیرند.

 

 

رعایت ایمنی در سازه، عدم تجمیع خدمات در یک بیمارستان، تجهیز به سامانه‌های اطفای حریق هوشمند، توجه به امدادرسانی هوایی، ایجاد دسترسی شبکه‌های ارتباطی، فراهم‌آوری فضاهای باز و پارکینگ، دسترسی به ایستگاه‌های آتش‌نشانی، دسترسی به شریان‌های ارتباطی، عدم مجاورت با کاربری‌های نظامی، تجهیز به ذخایر برق، آب و اکسیژن اضطراری و آموزش کارکنان بیمارستانی، تنها بخشی از اصول پدافند غیرعامل در مراکز درمانی است که اگرچه در هر بیمارستان تعدادی از این موارد مورد توجه قرار گرفته است اما متأسفانه هیچ یک از بیمارستان‌های ما به طور کامل به موارد مذکور مجهز نیستند.

 

اگرچه طی سال‌های اخیر کارگروه‌هایی تحت عنوان کارگروه پدافند غیرعامل سعی دارند آمادگی‌های پیش، حین و پس از وقوع بحران را مورد توجه قرار دهند، اما هنوز هم کاستی‌ها در این حوزه بسیار است.
متأسفانه عدم استحکام سازه‌ای برخی بیمارستان‌های قدیمی استان و یا حتی تجمیع خدمات درمانی بیمارستانی نظیر بیمارستان بعثت همدان نشان می‌دهد که هنوز هم کارهای نکرده در حوزه تاب‌آور نمودن مراکز درمانی و کاهش خسارات انسانی بسیار است.

 

 

*مدیر پدافند غیر عامل: وضعیت بیمارستان بعثت بررسی خواهد شد
در همین رابطه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری همدان با اشاره به اهمیت توجه به اصول پدافند غیرعامل، گفت: خوشبختانه در همین راستا، کمیته‌های مدیریت خطر، بلایا و پدافند غیرعامل در همه بیمارستان‌های سطح شهر تشکیل شده و هدف از تشکیل این کمیته‌ها به حداقل رساندن پیامدهای سوء مخاطرات طبیعی و انسان‌ساز، ارتقای آمادگی و پاسخ‌دهی به‌موقع به حوادث است.

 

 

هاشم صوفی ادامه داد: بررسی و ارزیابی ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای در بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی، استخراج نقاط قوت و تهدید بیمارستان‌ها با هدف کاهش خطرات، تهیه بانک‌های اطلاعاتی به منظور استفاده از توان نیروها در حوادث غیرمترقبه و اجرای دیدگاه‌های پدافند غیرعامل در تمامی فرآیند بیمارستانی، از جمله نکات مورد توجه در پدافند غیرعامل است که در استان ما نیز در حوزه بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

وی با اذعان به اینکه مجهز بودن بیمارستان‌ها به برق اضطراری از ضروریات اصول پدافند غیرعامل است، عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر تمامی بیمارستان‌های استان و شهرستان از برق اضطراری برخوردار هستند.

 

 

وی با اشاره به اینکه مانورهای پیش از وقوع بحران به دفعات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اجرایی می‌شود، گفت: بر اساس مانورهای انجام شده، نقاط قوت و ضعف آن مرکز درمانی شناسایی و در چنین شرایطی بانک اطلاعاتی تهیه می‌شود.

 

 

وی در خصوص تجمع خدمات درمانی در بیمارستان بعثت نیز عنوان کرد: در نخستین نشست کارگروه پدافند غیرعامل این موضوع به طور جدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

* معاون خدمات درمانی: در تجهیز بیمارستان‌ها در مقابل بحران، اعتبارات دولتی بی‌‌تأثیر است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان هم با اشاره به اینکه گاهاً حوادث در شرایطی اتفاق می‌افتد که انتظار وقوع آنها نمی‌رود، گفت: مناطق مختلف باید پیش از وقوع بحران، به لحاظ پدافند غیرعامل آمادگی‌های لازم را کسب نمایند.

 

محمدرضا عبادیان با بیان اینکه تأمین ایمنی سازه‌‌ای در بیمارستان‌ها از ضروریات مقابله با شرایط بحرانی است، اظهار کرد: از آنجا که یکی از مؤلفه‌های اعتباربخشی به بیمارستان‌ها توجه به زیرساخت‌های فیزیکی بیمارستانی است به همین منظور همه بیمارستان‌های استان به دنبال ایجاد چنین زیرساخت‌هایی هستند.

 

وی افزود: همچنین در بیمارستان‌های در حال ساخت استان سعی بر این است که تمامی اصول زیرساختی و پیش‌بینی‌ها به لحاظ مقابله با وضعیت‌های ویژه مورد توجه قرار گیرد.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه تجهیز بیمارستان‌ها به لحاظ پدافند غیرعامل هیچ نوع تزریق اعتبار از منابع دولتی وجود ندارد، گفت: این نوع اعتبارات از محل درآمد خود بیمارستان تأمین می‌شود.

 

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به اینکه خوشبختانه استان همدان به لحاظ بروز حوادث غیرمترقبه شرایط ویژه‌ای ندارد، گفت: البته از آنجا که شهرستان ملایر همجوار با تأسیسات اراک قرار گرفته است، به همین منظور بیمارستانی مخصوص سوختگی و روانپزشکی در حال ساخت است.

 

 

وی همچنین توضیح داد: مانورهای پیش‌آمادگی نیز در بیمارستان‌ استان مکرر انجام می‌شود.

 

 

* معصومی: بیمارستان‌های استان در شرایط بحرانی تا 40 درصد ظرفیت خود تاب می‌آورند
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان و عضو کارگروه پدافند غیرعامل استان نیز با اشاره به اینکه مطابق اصول پدافند غیرعامل یک مرکز تجمعی باید بتواند در هر چهار فاز پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازتوانی عکس‌العمل لازم را داشته باشد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تمام بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی استان، مشخصاً دارای کارگروه مقابله با پدافند غیرعامل هستند و ماهیانه جلسات ویژه به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف بیمارستان برگزار می‌شود.

 

 

دکتر حبیب معصومی با بیان اینکه چنانچه در فاز آمادگی، نقاط قوت و ضعف سنجیده شود، در فاز پاسخ مشکلی نخواهیم داشت، عنوان کرد: در راستای ایجاد آمادگی به منظور مدیریت بحران و هر چه تاب‌آور کردن بیمارستان‌ها، استحکام سازه‌ای بیمارستان‌ها الزامی است که به همین منظور علاوه بر رفع نقاط ضعف سازه‌ای برخی بیمارستان‌های استان، بیمارستان‌های جدید از سازه‌های مستحکم‌تری برخوردار شده‌اند.

 

 

* تجهیز بیمارستان‌های استان به پد بالگرد در حال انجام است
وی همچنین با اعلام اینکه تجهیز بیمارستان‌ها به پد بالگرد به منظور فرود بالگرد در شرایط بحرانی، از دیگر اقدامات اثرگذار در راستای مدیریت بحران است، اظهار کرد: بیمارستان‌های بعثت، قلب فرشچیان، ارتش و آتیه در همدان و همچنین بیمارستان‌های امام رضای کبودراهنگ، آیت‌ا... قدوسی نهاوند، امام حسن(ع) فامنین، امام حسین(ع) ملایر و یک بیمارستان در اسدآباد به پد بالگرد تجهیز شده‌اند.

 

 

* مانورهای پیش از وقوع حادثه در بیمارستان‌های استان اجرایی می‌شود
دکتر معصومی در ادامه با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی در فاز پیشگیری حائز اهمیت است، عنوان کرد: ضروری است در فاز پیشگیری همه کارکنان بیمارستانی تحت آموزش قرار گیرند تا در شرایط بحرانی بتوانند پاسخگوی وضعیت موجود باشند.

 

وی افزود: به همین منظور در سال جاری در شهرستان‌های فامنین، رزن و کبودراهنگ دوره‌های آموزش کارکنان بیمارستانی برگزار شد.

 

 

 

* هیچ خدمت و بخشی نباید در یک بیمارستان منحصر به فرد باشد
* در بیمارستان بعثت شاهد تجمیع خدمات هستیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا تجمیع خدمات درمانی در یک بیمارستان نظیر بیمارستان بعثت همدان در شرایط بحرانی می‌تواند وضعیت موجود را بحرانی‌تر کند، گفت: بر اساس اصول پدافند غیرعامل نباید تجمیع خدمات در یک مرکز درمانی وجود داشته باشد؛ چراکه در چنین حالتی ممکن است با خارج شدن آن مرکز از فاز خدمت‌رسانی، مدیریت بحران ناممکن‌تر شود.

 

 

وی افزود: نباید در یک مرکز درمانی و یا یک بیمارستان، بخش و یا خدمتی منحصر به فرد باشد؛ چراکه در شرایط بحرانی ممکن است آن بخش و خدمت از دسترس خارج شود.

 

 

وی با اعلام اینکه بیمارستان‌های 600 تا 1500 تختخوابه بیمارستان‌های مگاهاسپیتال هستند، گفت: در بیمارستان بعثت شاهد تجمیع خدمات هستیم که این حالت ممکن است در شرایط بحرانی دغدغه‌آفرین باشد.

 

 

وی توضیح داد: بیمارستان بعثت همدان علاوه بر خدمت‌رسانی به داخل استان به عنوان یک مرکز درمانی حمایت‌گر در غرب کشور محسوب می‌شود و برخی از بخش‌های این بیمارستان نیز منحصر به فرد است.

 

 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان با بیان این مطلب که در 10 سال گذشته بسته شدن بیمارستان‌های مزبور نظیر اکباتان، امام(ره) و قائم موجب شد تا بیمارستان بعثت حجیم‌تر شود، گفت: با افتتاح بیمارستان‌های جدید نظیر بیمارستان اکباتان از حجم خدمات در بیمارستان بعثت کاسته خواهد شد.

 

 

* بیمارستان‌های استان بیش از 40 درصد ظرفیت خود تاب‌آور هستند
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی تاب‌آوری یک بیمارستان بسته به درجه بحران و تعداد مصدومان دارد، بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های ما به نوعی آماده‌سازی شده‌اند که در شرایط بحرانی تا 40 درصد بیش از حد توان خود قدرت خدمت‌رسانی دارند.

 

*سخن پایانی

تاب‌آور کردن مراکز درمانی به منظور خدمت‌رسانی در شرایط بحرانی از جمله مواردی است که در کشورهای مختلف بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد اما این مهم در کشور ما متأسفانه تا زمانی که واقعه‌ای هولناک رخ ندهد مورد غفلت است.

 

گزارش از سحر قاسمی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان